Landelijke demonstratie tegen de oorlog op de Balkan

Datum nieuwsfeit: 19-06-1999

19 juni landelijke demonstratie tegen de oorlog op de Balkan

Op 19 juni, de dag dat in Keulen de regeringsleiders van de G-8 over de Kosovo-crisis praten, zal in Het Zuiderpark in Den Haag een landelijke demonstratie plaatsvinden tegen de oorlog op de Balkan. De demonstratie is een initiatief van individuen en organisaties die van mening zijn dat stopzetting van de NAVO-bombardementen een voorwaarde is voor het bereiken van vrede in Joegoslavië.

Nu de luchtaanvallen op Kosovo en Joegoslavië niet het beoogde effect blijken te hebben, komen steeds meer mensen tot de conclusie dat voorzetting van de NAVO-acties een oplossing voor het conflict eerder bemoeilijkt dan dichterbij brengen. In veel Europese landen is daarom de afgelopen weken gedemonstreerd tegen de oorlog op de Balkan en voor stopzetting van de bombardementen. Ook in Nederland groeit de weerzin tegen het voortdurende oorlogsgeweld. Vandaar dat nu het initiatief is genomen tot een landelijke demonstratie.
Tot de initiatiefnemers behoren onder meer Jan Marijnissen (voorzitter Tweede-Kamerfractie van de SP), Henk Bos (Landelijk Beraad Vredesorganisaties), Adrienne van Melle-Hermans (Vrouwen voor Vrede) en prof. dr Kees van der Pijl (hoogleraar internationale betrekkingen Universiteit van Amsterdam). In het comitë van aanbeveling zitten onder anderen Jan Wolkers (beeldend kunstenaar), Nouchka van Brakel (regisseur), Conny Braam (schrijfster), Tineke van der Kraan (voorzitter Vrouwenbond FNV) en Jan Timman (grootmeester schaken).

De demonstratie zal beginnen en eindigen in het Haagse Zuiderpark, waar ook aantal sprekers en artiesten zal optreden. Nadere gegevens zullen hierover in de komende dagen worden bekendgemaakt.

Voor meer informatie kunt u zich richten tot Nico Schouten, woordvoerder van de Initiatiefgroep 19 juni, tel. 010-243 55 59 of 0412 - 62 67 12

Initiatiefgroep 19 juni

Marcus Bakker, oud Tweede-Kamerlid
Henk Bos, voorzitter Landelijk Beraad Vredesorganisaties (LBVO) Adrienne van Melle-Hermans, Vrouwen voor vrede