Open dag van Wijngaard Wageningse Berg

Datum nieuwsfeit: 19-06-1999
WIJNINFO.NL NIEUWS

Open dag van Wijngaard Wageningse Berg

Op 19 en 20 juni a.s. zijn de "Landelijke Open Dagen voor Biologische Landbouw" onder het motto "Kijken en proeven bij de biologische boer".

De biologische wijngaard De Wageningse Berg zal op beide dagen geopend zijn van 10.00 tot 16.00 uur. Er worden doorlopend rondleidingen gegeven en u kunt diverse wijnen proeven van het nieuwe meeldauw-resistente druivenras Regent.

Jan en Els Oude Voshaar hebben jarenlang gekxperimenteerd met nieuwe druivenrassen die ongevoelig zijn voor meeldauw en geen chemische bestrijdingsmiddelen nodig hebben. Omdat een paar rassen, vooral Regent, heel geschikt bleken en zelfs in het Nederlandse klimaat een goede wijn geven, hebben ze een paar jaar geleden een biologische wijngaard van 1 ha aangeplant op landgoed "De Dorskamp" op de Wageningse Berg. Er zijn al veel meer wijngaarden in Nederland, maar deze bleek de eerste commercikle wijngaard die het EKO-keurmerk van SKAL mag dragen. Toen ruim een half jaar geleden hun Regent 1997 werd gekozen tot de beste rode wijn van Nederland, bleek dat een goede keuze hadden gemaakt.

Een deel van de wijngaard van Jan en Els bevat volwassen stokken en daarom kunnen zij een interessante rondleiding bieden. Tevens bevat de wijngaard een demonstratie-rij met vele meeldauwresistente rassen. Waarschijnlijk zullen tijdens de open dagen van diverse rassen de trossen in bloei staan. De volwassen planten leveren dit jaar al een opbrengst van een paar honderd liter wijn. Deze wijn zal niet te koop zijn maar wordt volgend jaar gebruikt voor proeverijen. In oktober 2000 zal de eerste grote oogst plaatsvinden die beschikbaar komt voor de verkoop. De verkoop zal jaarlijks plaats vinden na de botteling in de maand juni volgend op de oogst.Een opmerkelijke manier van verkoop is echter via voorfinanciering van een levering van de eerste 5 wijnoogsten. Gedacht wordt aan een prijs van ongeveer fl 900,- voor 12 flessen per jaar. Van de opbrengst hiervan willen de eigenaars de inrichting van de kelder (pers, vaten, etc.) en een eventuele uitbreiding van de wijngaard financieren.

Heeft u zin gekregen om onze wijngaard te komen bezoeken? Indien u per auto komt, dan wordt u verzocht de auto te parkeren bij NUMICO, te bereiken vanaf de Ritzema Bosweg en Bosrandweg. Vanaf hier is het 200 meter wandelen naar de wijngaard (pijlen volgen). Per fiets kunt u de wijngaard ook bereiken vanaf de Geertjesweg. Vanaf de kruising met de Zoomweg kunt u de pijlen volgen. Per openbaar vervoer kunt u buslijn 50, 80 of 81 nemen en uitstappen bij het ziekenhuis.

Als u er een sportieve dag van wilt maken dan is er op zaterdag 19 juni een fietstocht langs 6 biologische bedrijven in de omgeving van Wageningen, Ede en Lunteren. De fietstocht is 45 km lang. U kunt o.a. starten bij Wijngaard De Wageningse Berg, bij Molen "De Vlijt", Harnjesweg 42, Wageningen, bij zuivelboerderij "Veld en Beek", Maatsteeg 12, Achterberg en bij Agro Eco, Molenstraat 60, Bennekom. U ontvangt bij de start een gratis routebeschrijving, maar u kunt deze ook vooraf afhalen bij Agro Eco, de lokale VVV's en bibliotheken.

Tot ziens op 19 en 20 juni a.s.

Wijngaard Wageningse Berg,

Ribeslaan 2, 6706 CG WAGENINGEN,