Politiebericht Drenthe

Datum nieuwsfeit: 20-06-1999

Berichten van vrijdagmiddag tot zondagmiddag
17:47 zondag 20 juni 1999

Dirk Neef 06 - 515 579 50

Ongevallen met bestuurders onder invloed

EMMEN. Op de kruising van de Stationsstraat met de Boslaan en de Kolhoopstraat in Emmen verloor een 35 jr. man uit die plaats in de nacht van vrijdag op zaterdag de macht over het stuur van de door hem bestuurde auto. De auto botste tegen een muurtje en raakte zwaar beschadigd. De man waarschuwde zelf de politie. Hij bleek niet in het bezit te zijn van een rijbewijs en had bovendien gedronken. Uit de ademanalyse bleek een alcoholgehalte van ruim 1 promille.

NIETAP. Zaterdagmorgen verloor een 39 jr. man uit Drachten in een bocht van de Hooilanden in Nietap de macht over het stuur van zijn auto. Hij reed twee lantaarnpalen omver en belandde met zijn auto in de sloot. Voordat de gewaarschuwde politie ter plaatse was, vertrok de man te voet richting Roden. Onderweg werd hij echter opgepikt door een politiepatrouille. Omdat hij gedronken had werd van hem een ademanalyse genomen. Hieruit bleek een alcoholgehalte van ongeveer 1,5 promille. Zijn rijbewijs werd ingevorderd.

HOOGEVEEN. Op de Hoofdstraat in Hoogeveen ramde in de nacht van zaterdag op zondag een 25 jr. man uit die plaats met zijn auto een bankje. Hij werd aangehouden door de politie. Uit de ademanalyse bleek een alcoholgehalte van 2,1 promille. Zijn rijbewijs werd ingevorderd.

HOOGEVEEN. Zondagmorgen ontstond op de kruising van de Valkenlaan met de Koolmees in Hoogeveen een aanrijding tussen een bromfiets en een personenauto. De 19 jr. bromfietser uit Hoogeveen sloeg vanaf de Valkenlaan rechtsaf en nam daarbij de bocht zo ruim dat hij in botsing kwam met de personenauto, bestuurd door een 31 jr. man uit Hoogeveen, die over de Koolmees de kruising naderde. De bromfietser had gedronken. Uit de ademanalyse bleek een alcoholgehalte van 1,8 promille. De eveneens uit Hoogeveen afkomstige duopassagier (leeftijd niet bekend) van de bromfietser raakte lichtgewond aan een been.

NIEUW BALINGE. Op de Hoogeveenseweg in Nieuw Balinge kwam een 38 jr. man uit Hoogeveen zaterdagmiddag met zijn auto van de weg en kwam uiteindelijke via een diepe sloot in de berm tot stilstand. De man raakte lichtgewond. Zijn auto was totaal vernield. Omdat de man gedronken had werd in het ziekenhuis van hem een bloedproef genomen. De uitslag zal over enkele weken bekend zijn.

BORGER. Een 18 jr. jongen uit Borger raakte in de nacht van zaterdag op zondag lichtgewond doordat hij op zijn fiets tegen een tegemoetkomende auto botste, bestuurd door een 35 jr. plaatsgenoot. De jongeman reed links van de weg en had geen licht op zijn fiets. Hij moest door een arts worden behandeld. Omdat hij gedronken had werd van hem een ademanalyse afgenomen. Hieruit bleek een alcoholgehalte van ongeveer 1,3 promille.

HOOGEVEEN. Op het Stoekeplein in Hoogeveen botste vrijdagmiddag een 72 jr. man uit die plaats met zijn auto tegen de auto van een 54 jr. man uit s Gravenzande. Deze laatste wilde achteruitrijden een parkeervak oprijden. Ondanks dat er voldoende ruimte was om voor deze auto langs te rijden botste de bejaarde Hoogevener met zijn auto tegen de zijkant van de andere auto. De Hoogevener had gedronken. Uit de ademanalyse bleek een alcoholgehalte van 1,8 promille. Zijn rijbewijs werd ingevorderd.

Ruinerwold

Fietser onderuit
Een 12 jr. jongen uit Ruinerwold raakte vrijdagmiddag lichtgewond toen hij op de weg Haakswold in zijn woonplaats met zijn fiets kwam te vallen. Onder het fietsen was de jongen gaan slingeren en tegen een andere fietser aangekomen. Hierdoor kwam hij te vallen. Met lichte verwondingen werd hij per ambulance naar het ziekenhuis van Meppel gebracht.

Exloo

Automobilist bekneld
Vrijdagavond raakte een 31 jr. man uit Exloo bekneld in zijn auto nadat hij op de kruising van de Westeresweg met de Veldakkersweg in zijn woonplaats was aangereden door een andere auto, bestuurd door een 68 jr. man uit Warnsveld. De Warnsvelder verleende geen voorrang. Door de botsing ging de auto van de man uit Exloo rond zijn as en krulde zich vervolgens deels om een boom op de hoek van de kruising. De bestuurder droeg geen gordel, waardoor hij op de bestuurdersplaats terechtkwam en daarbij waarschijnlijk met zijn hoofd tegen de rechter portierstijl botste. Omdat hij bekneld kwam te zitten moest de brandweer hem uit de auto halen. Omdat dit enige tijd duurde kwam er een trauma team ter plaatse die de man voor zover mogelijk behandelde c.q. zijn toestand stabiliseerde. De man werd overgebracht naar het AZ Groningen. Over zijn toestand is verder niets bekend.

Annen

Fietster tegen autoportier
Een vrouw uit Annen (leeftijd niet bekend) raakte zaterdagmiddag gewond aan haar hoofd en arm doordat zij op de Zuidlaarderweg in haar woonplaats tegen het geopende portier van een auto botste en kwam te vallen. Zij werd per ambulance overgebracht naar het AZ Groningen. De 53 jr. vrouw uit Annen tegen wiens autoportier de fietster was opgebotst, had haar helemaal niet zien aankomen.

Emmen

Fietser tegen auto
Een 71 jr. man uit Nieuw Dordrecht reed zaterdagavond op de kruising van de Houtweg met de Laan van het Kwekebos en de Laan van het Kinholt in Emmen, zonder te stoppen de kruising op. Een auto, bestuurd door een 35 jr. man uit Emmen, kon niet meer op tijd stoppen en reed de fietser aan. Met lichte verwondingen aan zijn hoofd werd de fietser overgebracht naar het ziekenhuis in Emmen.

Beilen

In slaap gevallen
Doordat zij onder het rijden in slaap viel, raakte een 24 jr. vrouw uit Nieuw Schoonebeek, zondagmorgen op de N381 in Beilen met haar auto van de weg. Ze verloor de macht over het stuur en vloog met haar auto over de kop. In de berm kwam deze tot stilstand. Met hoofd-en nekklachten werd de vrouw per ambulance overgebracht naar het ziekenhuis in Emmen. Haar auto werd geheel vernield.

Gasselte

Teveel gedronken
De politie hield in de nacht van zaterdag op zondag bij een verkeerscontrole op de Julianalaan in Gasselte een 35 jr. vrouw uit Gasselternijveen aan. Ze reed in een auto en had gedronken. Uit de ademanalyse bleek een alcoholgehalte van 1,3 promille.

Beilen

Teveel gedronken
Bij een controle op de Brunstingerstraat in Beilen viel in de nacht van zaterdag op zondag een 25 jr. automobilist uit die plaats door de mand. Hij had gedronken. Uit de ademanalyse bleek een alcoholgehalte van 0,8 promille.

Autos gestolen

ASSEN. In de nacht van vrijdag op zaterdag werd vanaf een parkeerplaats en de Fivelingostraat in Assen een VW Golf van een bewoner van deze straat gestolen. De nacht erop werd de auto teruggevonden in de Geulstraat in Assen.

EMMEN. Vanaf een afgesloten terrein van een garage aan de Albatrosstraat in Emmen werd in de nacht van vrijdag op zaterdag een splinternieuwe Mercedes met een waarde van f. 90.000,- gestolen. Het toegangshek naar het terrein werd geforceerd.

Zorgvlied

Geldkistje gestolen
Vanuit een café aan de Dorpsstraat in Zorgvlied werd zaterdagavond een geldkistje met inhoud gestolen. Een 19 jr. man uit Sneek die op het moment van de diefstal alleen in het café was, werd door de politie aangehouden. Het geldkistje werd niet bij hem gevonden. Hij ontkende de diefstal en werd na verhoor op vrije voeten gesteld. Omdat hij echter direct na de diefstal even buiten het café was geweest, werd de omgeving grondig afgezocht. Daarbij werd het gestolen kistje met inhoud teruggevonden in de bosjes.

Assen

Jongens aangehouden
Vrijdagavond werden op het Achterpad in Assen drie jongens van 16 en 17 jr. uit die plaats aangehouden in verband met het beschadigen van een geparkeerde auto. Mensen die de jongens bij de auto hadden gezien hielden ze aan en waarschuwden de politie. De jongens ontkenden echter de auto beschadigd te hebben en werden na verhoor op vrije voeten gesteld.

Emmen

Vandalen aangehouden
In de nacht van zaterdag op zondag werden op de Baander in Emmen twee jongens van 18 en 19 jr. uit die plaats aangehouden. Ze liepen op straat en zeulden wegbebakeningmateriaal met zich mee. Ze worden ook verdacht van het vernielen van kabelbeschermingsbuis en andere wegbebakening en zullen daarover in de loop van de zondag worden verhoord.

Dwingeloo

Bromfiets in brand gestolen
Twee nog onbekende mannen hebben in de nacht van zaterdag op zondag op het feestterrein aan het kerkpad in Dwingeloo de bromfiets van een 19 jr. jongeman uit Hollandscheveld in brand gestoken. Toen de jongeman na zijn werk in de feesttent naar huis wilde zag hij dat de beide mannen zijn bromfiets meenamen. Nadat hij in de tent hulp had gehaald zag hij dat de beide mannen er lopend vandoor gingen en dat zijn bromfiets in brand stond. De bromfiets (waarde ongeveer f. 750,-) ging verloren.

Assen

Man gemolesteerd
Een groep nog onbekende jongens hebben kort voor 01.00 uur in de nacht van vrijdag op zaterdag in de Maasstraat in Assen een 38 jr. man uit die plaats mishandeld. De man vermoedde dat de jongens kort daarvoor in de buurt een conifeer in brand hadden gestoken en sprak ze daar op aan. Direct kreeg hij van een van de jongens uit de groep een klap in het gezicht. Door weg te lopen probeerde hij zich in veiligheid te stellen. Echter een viertal jongens rende hem na, werkten hem tegen de grond en sloegen en schopten de man. Hierna vluchtten ze richting de tunnel onder de Europaweg door. De man raakte gewond aan zijn gezicht en heeft zich zaterdag onder doktersbehandeling gesteld.

Nieuw Weerdinge

Bejaarde mishandeld - verdachte aangehouden
Zaterdagavond heeft de politie in de B Nieuwenhuisweg in Nieuw Weerdinge een 28 jr. man uit die plaats aangehouden. Hij had kort daarvoor een 71 jr. bewoner van die straat en diens 42 jr. zoon mishandeld. De aanhouding ging niet zonder moeite omdat de verdachte zich verzette en kennissen van de man zich tegen de politie keerden. De dreiging van een diensthond van de politie bracht de betrokkenen weer tot enige rust. De verdachte vond dat de hond van het slachtoffer wat teveel blafte. Hij stapte diens tuin in en bedreigde de bejaarde man. Toen deze zei dat hij zijn tuin moest verlaten, schopte hij de man onderuit. Toen de zoon van de man zijn vader te hulp kwam kreeg ook deze de nodige klappen. Hierna liep de verdachte naar kennissen van hem die een paar huizen bij het slachtoffer vandaan wonen. Hier werd hij door de politie aangehouden. Beide slachtoffers werden behandeld door een huisarts.

Wapserveen

Tractor uitgebrand
Waarschijnlijk door kortsluiting, vloog zaterdagmiddag op een stuk land aan het Oosteinde in Wapserveen, de tractor van een plaatselijk landbouwer in brand. De brandweer kon niet meer voorkomen dat de tractor verloren ging.

Erica

Auto en aanhangwagen uigebrand
Door nog onbekende oorzaak brandden in de nacht van zaterdag op zondag in de Carstenstraat in Erica een personenauto en een aanhangwagen uit. De brand werd tegen 03.00 uur door een bewoner van de straat ontdekt. De brandweer kon alleen nog maar nablussen. De schade is nog niet bekend. De politie sluit brandstichting niet uit.

Odoorn

Teveel gedronken
Na een melding dat een automobilist erg zou slingeren op de N-34, hield de politie in de nacht van zaterdag op zondag in het centrum van Zwartemeer een 19 jr. man uit die plaats aan. Omdat de melder het kenteken had doorgegeven, wist de politie dat de bewuste auto thuishoorde in Zwartemeer. De bestuurder was onder invloed. Uit de ademanalyse bleek een alcoholgehalte van 1,1 promille.

info@politie-drenthe.nl Politie Drenthe, voor een veilig en leefbaar Drenthe