Alliantie PricewaterhouseCoopers en Universiteit Nyenrode

Datum nieuwsfeit: 21-06-1999

PRICEWATERHOUSECOOPERS

Samenwerking op het gebied van bedrijfsethiek

PricewaterhouseCoopers en Universiteit Nyenrode gaan strategische alliantie aan

Maandag 21 juni sluiten PricewaterhouseCoopers en Universiteit Nyenrode een formele samenwerkingsovereenkomst op het gebied van de bedrijfsethiek. De kern van de overeenkomst is dat de twee partijen in de toekomst gezamenlijk kunnen opereren als het gaat om het aanbieden van ethische dienstverlening. Daarbij zal Nyenrode zich met name toeleggen op onderzoek en productontwikkeling. Met dit samenwerkingsverband denken de twee nieuwe partners vanuit Nederland een belangrijke bijdrage te zullen leveren aan de internationale ontwikkeling van dit adviesterrein.

Tijdens een speciale bijeenkomst in het hoofdkantoor van PricewaterhouseCoopers te Amsterdam zetten drs. N. Kroes namens Nyenrode en mr. W.L.J. Bröcker namens de Raad van Bestuur van PricewaterhouseCoopers hun handtekening onder het contract waarmee een exclusieve strategische alliantie wordt gevormd. Het doel hiervan is voortaan gezamenlijk ondersteuning te verlenen aan organisaties die bezig zijn met bijvoorbeeld het ontwikkelen van gedragscodes of die naar buiten willen treden met hun prestaties op sociaal of ethisch gebied. De aanleiding voor deze alliantie is het besef dat er bij universiteiten weliswaar veel kennis ligt op dit terrein, maar dat de afstand tot het bedrijfsleven vaak groot is. Tegelijkertijd worden organisaties als PricewaterhouseCoopers in toenemende mate geconfronteerd met specifieke vragen om bedrijfsethisch advies. Wetenschappelijke kennis kan een belangrijke bijdrage leveren aan de productontwikkeling die momenteel in rap tempo plaatsvindt om tegemoet te komen aan deze relatief nieuwe vragen.

Als grootste professionele dienstverlener ter wereld is PricewaterhouseCoopers er veel aan gelegen om desgevraagd op alle terreinen hoogwaardige diensten te kunnen leveren. Met deze alliantie is de organisatie in staat in een keer ook op het gebied van ethiek een leidende positie in te nemen. Onder de vlag van Integrity & Compliance Risk Management zullen grote projecten gezamenlijk worden aangepakt op basis van ieders expertise en met respect voor EIBE's wetenschappelijke onafhankelijkheid.

Voor EIBE komt de wens tot samenwerking voort uit de aard van haar taak. Als wetenschappelijk onderzoeksinstituut wil EIBE een bijdrage leveren aan het evalueren, verbeteren en verankeren van ethische besluitvormingsprocessen in organisaties. Tegelijkertijd kan worden geconstateerd dat EIBE onvoldoende omvang heeft om zelfstandig grootschalige projecten uit te voeren. Uitgangspunt van de samenwerking voor EIBE is dan ook dat er een bredere afzetmarkt wordt gevonden voor haar producten en dat het instituut hierdoor in staat wordt gesteld zich meer te richten op onderzoek en productontwikkeling. Vanuit de missie van EIBE is het streven dat door middel van deze alliantie nieuwe mogelijkheden worden gevonden om EIBE's 'thought-leadership' vanuit de praktijk verder te ontwikkelen.

De samenwerking wordt gebaseerd op een verdeling van de activiteiten. Het European Institute for Business Ethics (EIBE), een onderneming van Nyenrode, zal zich tot een competence center ontwikkelen dat zich voor het merendeel op onderzoek en productontwikkeling richt, terwijl PricewaterhouseCoopers wereldwijd het recht krijgt de kennis en de producten van EIBE aan te bieden aan haar klanten en deze te integreren met haar bestaande diensten. Door de krachten op deze manier te bundelen hopen de twee partners beter in te kunnen springen op de sterk toenemende behoefte aan advies op het gebied van integriteitvraagstukken, compliance en bedrijfsethiek.

Noot voor redacties