Ouderenbonden betreuren afschaffen partnerregeling Pas65

Datum nieuwsfeit: 21-06-1999
Ouderenbonden teleurgesteld over afschaffen partnerregeling Pas65

De algemene, protestants-christelijke en islamitische ouderenbonden (ANBO, PCOB, NISBO) zijn zwaar teleurgesteld en vinden het een kille en ambtelijke beslissing van staatssecretaris Vliegenthart (VWS) om de Pas65 met ingang van 1 september 1999 niet meer beschikbaar te stellen voor mensen in de leeftijd van 60 tot 65 jaar, wanneer zij een partner hebben die ouder is dan 65 jaar.

De maatregel staat haaks op allerlei maatschappelijke ontwikkelingen om de kortingspas voor alle senioren juist vanaf 60 jaar te laten ingaan. Alleenstaande 60- plussers kunnen dan ook aanspraak maken op onder meer de korting van veertig procent bij het stads- en streekvervoer.

De afschaffing van de zogenoemde partnerregeling per 1 september 1999 geldt alleen voor nieuwe aanmeldingen, maar ANBO, PCOB en NISBO bepleiten al jaren dat de leeftijdsgrens voor de Pas65 omlaag gaat naar 60 jaar. Dat sluit ook aan bij eerdere adviezen van onder andere de Commissie Gelijke Behandeling, de Voorlopige Raad van het Ouderenbeleid en bij de NS-voordeelurenkaart voor 60+. De ouderenbonden vinden dat Vliegenthart het oordeel van de Commissie Gelijke Behandeling bewust omzeilt. Deze Commissie oordeelde in 1997, dat alleenstaan- de zestigplussers géén Pas65 verstrekken en zestigplussers met een partner van 65 jaar en ouder wél, strijdig is met de Awgb. Even slecht is ook gelijk behandeld, menen de ouderenbonden, nu de staatssecretaris jongere partners van 65-plussers evenals alleenstaande 60-plussers geen recht geeft op de Pas65. Ook het voor- nemen van de Utrechtse rechtbank om na 1 september 1999 in te grijpen wanneer de discriminatie van alleenstaande 60-plussers bij de Pas65 niet is weggenomen, wordt door de maatregel van Vliegenthart omzeild.

De ouderenbonden bepleiten uitbreiding van de seniorenkorting naar een geïnte- greerde mobiliteitspas met een landelijk dekkend kortingssysteem voor tram, bus, metro, trein en taxi. Uitbreiding van de kortingspas naar alle 60-plussers zou betekenen dat 460.000 alleenstaanden in de leeftijd van 60-64 jaar, waaronder veel vrouwen en oudere migranten met een laag inkomen, ook aanspraak kunnen maken op zo'n pas. Dit kost per jaar naar schatting zo'n 20 tot 30 miljoen gulden extra. De ANBO vindt dit geen probleem. Om dat op te vangen, zou de kortingspas alleen tijdens de daluren kunnen gaan gelden. Verlaging van de kortingspas-leeftijd naar 60 jaar levert voor het stad- en streekvervoer meer klanten op en perkt de mobiliteit senioren niet verder in; het is juist een middel om het gebruik van het openbaar vervoer onder senioren te stimuleren. Hierover willen de ouderenbonden sowieso overleg met het stad- en streekvervoer. Verlaging van de pasleeftijd stimuleert de participatie en doet recht aan de maatschappelijke ontwikkelingen en wensen van senioren, aldus ANBO, PCOB en NISBO.

Noot voor redacties