Progress Software kondigt ASP-model aan

Datum nieuwsfeit: 21-06-1999

Progress Software persinfo over: Development Deployment Management

Progress Software kondigt ASP-model aan

ISV's boeken eerste successen in ASP-markt

Cappelle a/d IJssel, 21 juni 1999 - Progress Software heeft onlangs een programma aangekondigd dat de tweeduizend onafhankelijke leveranciers (Independent Software Vendors, ISV's) van Progress Software in staat stelt meer dan vijfduizend applicatie-pakketten geschikt te maken voor het Application Service Provider-model (ASP). Het programma biedt ISV?s nieuwe technologie, services en samenwerkingsvormen, zodat het ASP-model snel kan worden ingevoerd.

Forrester Research voorspelt dat de markt voor ASP-applicaties, oftewel het huren of leasen van Application Service Provider-applicaties in 2001 goed is voor een omzet van $6,4 miljard. Forrester en andere analisten voorzien dat met name veel kleine organisaties met beperkte middelen ervoor zullen kiezen om softwareapplicaties op maandbasis te huren van ASP's. Deze organisaties kunnen zo profiteren van de zakelijke voordelen van voorheen onbereikbare topapplicaties zonder dat zij eerst hoeven te investeren in software, hardware, systeembeheer en/of nieuwe IT-medewerkers. Voor ISV?s betekent ASP dat zij hun applicaties kunnen afzetten op een volstrekt nieuwe en potentieel lucratieve markt.

"Progress Software liep al vooruit op het ASP-model bij de introductie van de Universal Application Architecture in 1998. Sindsdien hebben wij ons gericht op de levering van applicatietechnologie
ën, voor zowel gebruik als
beheer, waarmee ISV's gedistribueerde applicaties kunnen ontwikkelen voor Internet en de hele onderneming", aldus president Joseph W. Alsop van Progress Software. "Met als resultaat dat veel van onze ISV's nu al onze krachtige applicatieservers en schaalbare database gebruiken om bestaande en nieuwe applicaties geschikt te maken voor het ASP-model."

"Menig applicatieleverancier met vooruitziende blik weet inmiddels dat de markt voor applicatie-outsourcing via het Web een forse groei zal doormaken. Wie slim is, zoekt aansluiting bij bedrijven die de technologie kunnen leveren voor dit soort lease-applicaties", zo stelt Claire Gillan, vice president van International Data Corporation. "Wat ISV's nodig hebben, zijn krachtige tools waarmee zij deze maatwerkapplicaties kunnen ontwikkelen, en flexibele applicatieservers waarmee zij de applicaties via het Internet kunnen aanbieden."

Eerste ASP-oplossingen
Prophet 21 (leverancier van bedrijfssoftware voor distributeurs in de groothandel) en Systemcare (leverancier van supply chain-oplossingen) behoren tot de eerste ISV's van Progress Software die de internationale ASP-markt hebben betreden.

Prophet 21 heeft een outsourcing-overeenkomst
gesloten met hardwareleverancier Sales Systems, en Systemcare heeft een dochteronderneming (SOS) opgericht die speciale ASP-versies van de productlijn Mfour gaat aanbieden. In beide gevallen krijgen klanten een kostenbesparend alternatief voor intern onderhoud zonder dat hiervoor aanzienlijke investeringen in hardware, software en implementatie nodig zijn.

ASP Industry Consortium
Om de ontwikkelingen in de ASP-markt te stimuleren, heeft Progress Software zich aangesloten bij andere marktleiders in het nieuw opgerichte ASP Industry Consortium. Dit consortium zal onder meer onderzoek op het gebied van ASP financieel steunen, de ontwikkeling van standaards bevorderen en de meetbare voordelen van het nieuwe model onder de aandacht brengen. Leden van het ASP Industry Consortium zijn naast Progress Software, AT&T, Cisco Systems, Citrix Systems, Compaq, Ernst & Young, GTE, IBM en Sun Microsystems.

Samenwerking met FutureLink en Citrix Systems
Verder heeft Progress Software een samenwerkingsovereenkomst gesloten met FutureLink voor de realisatie van applicatiehosting-services ten behoeve van oplossingen op basis van Progress Software-producten. Kleine en middelgrote bedrijven (10 tot 1000 werknemers) kunnen bij FutureLink terecht voor externe serverfaciliteiten, zodat zij zich geen zorgen meer hoeven te maken over hardware- en software-upgrades en zich volledig kunnen richten op hun kernactiviteiten.

De samenwerking met Citrix Systems is gericht op verkorting van de Time-to-Market. De twee bedrijven willen dit bereiken door optimalisatie van de integratie tussen Progress-applicaties en de servertechnologie van Citrix. Zo wordt hoge prioriteit toegekend aan compatibiliteit tussen applicaties op basis van Progress Software en de serversoftware MetaFrame en WinFrame van Citrix.

MetaFrame en WinFrame, en de Independent Computing Architecture van Citrix verschaffen Application Service Providers de vrijheid, snelheid en flexibiliteit om elke applicatie binnen ieders bereik te brengen, waar ook ter wereld.

Applicatiebeheerproducten
Om ervoor te zorgen dat ASP's de werking en beschikbaarheid van hun applicaties in de gaten kunnen houden, heeft Progress Software haar portfolio uitgebreid met
Internet Software Quality-producten. Een belangrijke rol is weggelegd voor Progress IPQoS: netwerkbewakingstools waarmee ASP's niet alleen hoge QoS-levels kunnen instellen maar ook handhaven.

Ten slotte is Progress Software van plan haar Universal Application Architecture (UAA) aan te passen. Deze architectuur ligt ten grondslag aan geïntegreerde business-to-business applicaties die via het Internet worden aangeboden.

Progress Software
Progress Software Corporation (Nasdaq: PRGS) is leverancier van softwareproducten en -diensten, waarmee bedrijfsoplossingen kunnen worden ontwikkeld, geïmplementeerd en beheerd voor alle computer- en netwerkomgevingen (development, deployment en management). De producten worden gebruikt door ruim 60% van de Fortune 100-bedrijven en omvatten onder meer applicatieservers, databases, ontwikkeltools en beheerproducten voor Internet/Web-extranet- en intranet-applicaties.

De klanten van Progress zijn actief in 100 landen, worden wereldwijd ondersteund door 1200 Progress-medewerkers en implementeren jaarlijks voor meer dan $1,5 miljard aan applicaties, gebaseerd op Progress Software en ontwikkeld door meer dan 2000 onafhankelijke softwareleveranciers. Voor meer informatie kunt u terecht op de volgende website: www.progress.com.

Meer informatie:
Progress Software BRODEUR Schoep & Van der Toorn
Monique Bruins Mirjam Jonker
Telefoon: 010 235 11 11 Telefoon: 020 487 40 00 Email: (mbruins@capelle.progress.com) Email: (mjonker@svdt.nl)