Meer kersen in Duitsland

Datum nieuwsfeit: 21-06-1999
TuinbouwNet

Meer kersen in Duitsland

De Duitse oogst van zoete kersen zal dit jaar groter uitvallen dan in 1998. De telersmarkten rekenen dit jaar op een aanvoer van bijna 8.000 ton tegen ruim 6.000 ton in 1998. De weersomstandigheden zijn tot nu toe gunstig geweest voor de kersen in Duitsland. De geschatte aanvoer in dit seizoen is overigens geen record. In de jaren 1993 tot en met 1995 werden er meer zoete kersen aangevoerd op de Duitse telersmarkten. Niet alle kersen worden in Duitsland via telersmarkten verhandeld. Een groot deel wordt direct verkocht aan de handel. De totale productie van zoete kersen is in 1998 uitgekomen op bijna 32.000 ton tegen 18.000 ton in het jaar daarvoor. Het gemiddelde van de jaren 1993 tot en met 1996 kwam uit op 34.700 ton.

De gemiddelde telersprijs voor zoete kersen kwam vorig jaar in Duitsland uit op ƒ 3,88 per kilo. Het gemiddelde van de afgelopen vijf jaar bedroeg bijna ƒ 2,90 per kilo.

Verder verwachten de Duitsers dit seizoen ook meer rode aalbessen te plukken, maar minder zwarte bessen en frambozen. Vorig jaar waren de telersprijzen voor frambozen door een ruime oogst erg laag, terwijl de rode bessen goed betaald werden.

Veel Jonagold geruimd

In mei van dit jaar is er meer Jonagold geruimd vergeleken met dezelfde maand van 1998. Volgens het Productschap Tuinbouw (PT) werd er vorige maand in totaal 21.000 ton Jonagold (inclusief Jonagored) verhandeld tegen 17.000 ton een jaar geleden. Hierdoor kwam de voorraad van dit ras in ons land op 1 juni jongstleden uit op 38.000 ton. Vorig jaar lag er op dezelfde datum nog 35.000 ton Jonagold in opslag. De appelexport liep in mei beter dan een jaar geleden. In de eerste twee weken van mei ging er in totaal ruim 2.000 ton meer appelen de grens over dan een jaar geleden. Duitsland en Rusland waren de beste klanten. Naast Jonagold/Jonagored lag er begin deze maand nog 18.000 ton Golden Delicious in de cellen. Hiermee is de voorraad ongeveer evengroot als een jaar geleden. Van de overige appelrassen ligt er op dit moment niet veel meer in opslag. Ook het Nederlandse perenseizoen loopt op z'n eind.