3Com presenteert nieuwe Ethernet/ATM netwerkoplossing

Datum nieuwsfeit: 21-06-1999
Persbericht 3Com Benelux

3Com presenteert 'policy-georiënteerde' meerlaagse Ethernet/ATM netwerkoplossing

CoS/QoS-mapping strategie verzekert end-to-end convergentie en combineert de voordelen van Ethernet en ATM voor enterprise-netwerken

Maarssen / Brussel, 21 juni 1999 - 3Com annonceert nieuwe ATM-georiënteerde ASIC- technologie (taakspecifieke chips) en bijbehorende switching-producten voor end-to-end policy-ondersteunende meerlaags switching in geïntegreerde Ethernet/ATM-netwerken. Met de nieuwe technologie kunnen organisaties grootschalige spraak/data/video-netwerken inzetten op basis van snelle en voordelige Ethernet desktopswitching en sterk schaalbare ATM-switching voor de backbone. De nieuwe oplossing onderscheidt zich door de bijzonder krachtige switching-performance tussen Ethernet en ATM, door transparante priorisatie van verschillende verkeerstypen en gegarandeerde serviceniveaus tussen de beide netwerktechnologieën.

"Met policy-georiënteerde netwerken kunnen organisaties hun netwerkperformance optimaliseren op basis van specifieke behoeften, zoals serviceniveaus, functionele prioriteiten of organisatorische eenheid," zegt Mark Dykes, hoofdanalyst van Dataquest/The Gartner Group. "Leveranciers die Class-of-Service-indicatoren van Ethernet naar ATM 'mappen' ofwel vertalen, zetten daarmee een belangrijke stap naar volledig policy-georiënteerde networking."

ZipChip 3 ASIC
De nieuwe producten zijn uitgerust met 3Com's derde-generatie ZipChip ASIC-technologie en omvatten interfacemodules voor 3Com's SuperStack II Switch 1100/3300 en de CoreBuilder 7000HD switches. Bovendien biedt 3Com als eerste een software-geschakelde OC-3/OC-12 ATM uitbreidingsmodule voor koppeling met geconvergeerde netwerken. Met de interfacemodules kunnen de SuperStack II en CoreBuilder switches dynamisch Class-of-Service/Quality-of-Service (CoS/QoS) mappings uitvoeren over geïntegreerde Ethernet/ATM-netwerken.

Met end-to-end CoS/QoS kunnen beheerders policy-afspraken vertalen in netwerkinstellingen, zodat bepaalde applicaties gegarandeerd over de vereiste performance kunnen beschikken. Bedrijfskritische applicaties kunnen bijvoorbeeld voorrang krijgen op e-mail, terwijl "geconvergeerde" toepassingen als spraak- of videoverkeer afhankelijk zijn van hoge real-time bandbreedte. De nieuwe oplossing vertaalt standaard Ethernet CoS-prioriteiten (zoals vastgelegd in 802.1p en IP Type of Service) naar standaard ATM servicekwaliteit en beheerparameters.

De nieuwe modules versterken de high-performance meerlaags switching-functionaliteit van de SuperStack II en CoreBuilder switches in Ethernet/ATM-netwerken. Bovendien zijn ze geoptimaliseerd voor high-speed MPOA (Multiprotocol over ATM) forwarding van Ethernet-verkeer.

De nieuwe modules
SuperStack II Switch 1100/3300 ATM Expansion Module - een interfacemodule op basis van een ZipChip 3 ASIC voor aansluiting van SuperStack II 1100/3300 werkgroepswitches op een ATM-backbone; voorzien van een softwarematig te configureren OC-3c/OC-12c poort, een primeur voor eenvoudige migratie naar hogere downlink-snelheden. Beschikbaar vanaf juli.

CoreBuilder 7000HD Switch 7900 10/100 Ethernet Interface Card - een interfacekaart op basis van een ZipChip 3 ASIC die tot 36 Ethernet/Fast Ethernet-poorten kan aansluiten op deze CoreBuilder ATM-switch, wat resulteert in maximaal 108 Fast Ethernet-poorten met twee OC-12 loadsharing PNNI-downlinks. Vanaf augustus leverbaar.

Over 3Com
Met meer dan 200 miljoen gebruikers over de hele wereld heeft 3Com Corporation meer mensen aangesloten op informatiebronnen dan enige andere netwerkleverancier. 3Com levert innovatieve netwerkoplossingen en informatietoegangsproducten voor grote en kleine bedrijven, telecomaanbieders en network service providers, PC-fabrikanten en consumenten. 3Com, More connected. 3Com onderhoudt websites op www.3com.nl en www.3com.be.

Voor meer informatie:
Hinke de Koning Communicatie