Definitieve doorbraak zonne-energie na slagen Solaris

Datum nieuwsfeit: 21-06-1999

Amsterdam, 21 juni 1999.

Prijs zonnepaneel met helft omlaag door subsidie en leaseconstructie DEFINITIEVE DOORBRAAK ZONNE-ENERGIE NA SLAGEN SOLARIS

Met de feestelijke installatie van zonnepanelen op woningen door het hele land markeert Greenpeace deze week het slagen van het Solaris-project. De milieuorganisatie startte begin vorig jaar met Solaris om zonne-energie voor iedere Nederlander binnen handbereik te krijgen.

Om zonnestroom betaalbaar te maken moest de prijs van een paneel met bijna de helft omlaag tot 1000 gulden per stuk. Dat is nu gelukt. De lage prijs is bereikt door subsidies van overheid en energiebedrijven. NUON ENW levert zonnepanelen in de provincies Gelderland, Friesland en Flevoland. Een consortium van Stork, het milieuadviesbureau Ecofys en de Rabobank draagt zorg voor de rest van het land. De Rabobank ontwierp een speciale leaseconstructie, waarbij de fiscale voordelen van investeringen in zonne-energie worden doorgesluisd naar de consument.

Ondanks de 15.000 aanmeldingen voor zonnepanelen die Greenpeace verzamelde, duurde het enige tijd voor de overheid zich over de streep liet trekken meer te investeren in zonnestroom. Nu de verschillende partijen overtuigd zijn van het belang zonne-energie, kan er gewerkt worden aan grootschalige toepassing van deze schone en onuitputtelijke energiebron. Dan zal de prijs van een zonnepaneel nog verder zakken.

Greenpeace juicht de recente ontwikkelingen toe, maar wijst op resterende pijnpunten. Zo zou de subsidieregeling voor zonne-energie veel simpeler moeten worden, zodat toekomstige aanvragers niet een jaar lang op het groene licht moeten wachten. Ook moeten belastingvoordelen sneller ten goede komen aan de consumenten. De milieuorganisatie betreurt het dat het energiebedrijf voor Brabant en Limburg, PNEM/MEGA vooralsnog weigert om mee te doen met Greenpeace. Voor Solaris-deelnemers in die provincies is het dan ook nog niet mogelijk goedkope zonnestroom af te nemen.