Lufthansa verwacht na goed '98 druk op resultaat

Algemene vergadering aandeelhouders Lufthansa in Keulen

Lufthansa boekte over 1998 beste resultaat ooit Dividend verhoogd tot DM 1,10

Verslechterde omstandigheden leiden tot lagere verwachting voor 1999

Frankfurt, 21 juni 1999 - Op de 46ste algemene vergadering van aandeelhouders in Keulen kon Jürgen Weber, voorzitter van de Raad van Bestuur van Lufthansa, de beste groepsresultaten in de geschiedenis van de onderneming aan de aandeelhouders presenteren. In 1998 behaalde Lufthansa een winst vóór belastingen van DM 2,5 miljard. Het netto groepsresultaat van DM 1,4 miljard komt overeen met een kwart van alle nettowinsten van de 265 luchtvaartmaatschappijen die lid zijn van de International Air Traffic Association (IATA).

Alle tot de Groep behorende bedrijven wisten het afgelopen jaar winst te boeken. Het grootste aandeel in de winst was afkomstig van Lufthansa AG, die de opbrengsten met 4,7% wist te verhogen. Ook de aandeelhouders zullen voordeel hebben van het resultaat over het afgelopen jaar. Het dividend per aandeel is met 22% verhoogd tot DM 1,10. Rekening houdend met een belastinginhouding van DM 0,47 zal het bruto dividend 67% hoger zijn dan in 1997.

Gemotiveerd
"Voor mij is dit record-resultaat een duidelijk bewijs dat ons personeel gemotiveerd is en bereid is veranderingen te accepteren," zo bracht Weber zijn dank aan de Lufthansa-medewerksters en medewerkers onder woorden. Hun hoge persoonlijke betrokkenheid en bijzondere initiatieven waren nodig, zei hij, met het oog op de tekortkomingen in de infrastructuur zowel in de lucht als op de grond.

Lufthansa is bereid deze tekortkomingen aan te pakken. "Luchthavens en hun omgeving hebben automatisch te maken met de concurrentieslag om goede locaties," aldus Weber, "omdat het vervoer nu eenmaal daarheen gaat waar de juiste voorwaarden aanwezig zijn." Het is aan de politici, zei hij, om deze voorwaarden te verbeteren en erin te investeren. "Dat is wat onze buren in Amsterdam, Brussel en Parijs op het ogenblik doen," waarschuwde Weber. Hij was daarom verheugd over de toezegging van de deelstaatregering in Hessen om de luchthaven van Frankfurt uit te breiden. "Maar," voegde hij eraan toe, "de grenzen van de groei zijn al zichtbaar." Men wordt zich in toenemende mate bewust van het feit dat een luchthaven een economische factor is, die ook moet kunnen uitbreiden. "Een regio kan zich alleen ontwikkelen als alle betrokkenen zich samen ontwikkelen," aldus Weber.

Nijpend
Het oplossen van de infrastructurele problemen is voor Lufthansa momenteel echter het meest nijpend. Vertragingen die worden veroorzaakt door de luchtverkeersleiding in Europa, hebben een onaanvaardbaar niveau bereikt. Weber bedankte de Duitse regering die gebruik heeft gemaakt van het voorzitterschap van de Europese Unie om de vertragingen in het Europese luchtverkeer op de agenda van de vergadering van vervoersministers in Luxemburg te zetten. Eurocontrol moet worden versterkt en diens richtlijnen moeten in de lidstaten worden omgezet in actie op een uniforme en efficiënte manier, stelde Weber. "We moeten ook een ‘gemeenschappelijke lucht’ boven de ‘gemeenschappelijke markt’ van het Europese luchtvervoer creëren. Lufthansa zal niet versagen dit pijnlijke punt naar voren te brengen en zal alle mogelijke stappen ondernemen om deze onhoudbare situatie te wijzigen." Weber gaf aan dat als er niets verandert, Lufthansa alleen al meer dan 100.000 ton kerosine verspilt door het vliegen van wachtpatronen tot toestemming wordt gegeven om te landen. "Het maken van een eind aan zulke onzin heeft méér politieke zin dan een belasting op kerosine voor te stellen."

Kwaliteitscampagne
Weber kondigde een kwaliteitscampagne aan om de zaken voor Lufthansa-reizigers die met deze situatie worden geconfronteerd, te verbeteren. Een project-managementteam met brede kennis en ervaring zal de voorwaarden scheppen om de hoogste graad van punctualiteit en kwaliteit in het luchtverkeer te verzekeren ondanks de aanwezige negatieve factoren. "Het team zal volgens dezelfde principes en met dezelfde krachtige aanpak werken als het geval was met het succesvolle ‘Programma 15’, dat werd opgezet om de kosten per eenheid te verlagen," aldus Weber.

Het ‘Operational Excellence’ programma krijgt een looptijd van drie jaar. De eerste fase spitst zich toe op punctualiteit. Weber verwacht dat Lufthansa spoedig terug zal keren naar haar gebruikelijke vorm van kwaliteit in de dienstverlening. ‘Programma 15’ wordt in zijn huidige vorm voortgezet.

Druk op resultaat
Het lopende jaar 1999 zal ook worden gedrukt door de oorlog in Kosovo. Die maakte het nodig zo’n 300 Lufthansa-vluchten per dag te laten uitwijken. Bovendien is er sprake van een enorme toename van de concurrentie in sommige delen van de wereld en in het bijzonder op de Noord-Atlantische routes. "Lufthansa kan niet ontkomen aan de druk die dit in onze hele bedrijfstak heeft ontketend. De maand april en een deel van mei liepen niet als verwacht," aldus Weber. "Als de situatie in de nabije toekomst niet aanzienlijk verandert, zullen wij onze verwachte resultaten voor dit jaar naar beneden moeten bijstellen." Veel hangt af van de voortzetting van de ontwikkelingen in de economie op wereldschaal die aanzienlijke onzekerheden inhouden. Verwijzend naar deskundigen die een grotere, wereldwijde economische stabiliteit voorspellen en gunstiger condities voor het jaar 2000, zei Weber dat Lufthansa weer een beduidende verbetering van het resultaat in het komende jaar verwacht.

Lufthansa is beter voorbereid op de gewijzigde situatie dan de meeste andere luchtvaartmaatschappijen. "Financieel verkeren we in een stevige conditie," zei Weber, "en we hebben een solide investeringsportefeuille en gezonde groepsmaatschappijen. Zij zullen samen groeien om een luchtvaartconcern te worden dat actief opereert in zeven sectoren en dat luchtvervoer en aan de luchtvaart verwante diensten aanbiedt." Alle groepsmaatschappijen hebben een toonaangevende, wereldwijde positie verworven in hun eigen marktsegment en zij verhogen de concurrentiekracht van de Groep in zijn netwerk. In toenemende mate is er vraag naar hun diensten van buiten de Groep. In dit concept blijft het passagiersvervoer het Nummer Een-segment, terwijl de andere bedrijven hun aandeel van werk voor derden successievelijk uitbreiden en daarmee hun bijdrage aan de opbrengsten van de Groep verhogen.

Noot voor redacties