PPE: Monitoring pluimveehouderij op gif en metalen

Datum nieuwsfeit: 21-06-1999
Productschappen Vee, Vlees en Eieren

Persbericht, nummer 37, d.d. 21 juni 1999

PPE: Monitoring op gif en metalen

‘Als we één les uit de dioxinecatastrofe kunnen trekken, is het dat we moeten monitoren op alle mogelijke gifstoffen en zware metalen’. Dat PPE-voorzitter Tazelaar in de bestuursvergadering van het PPE in Barneveld.
Daarnaast bleek de pluimveesector zelf een extra promotie-inspanning te willen leveren om het vertrouwen in de Nederlandse sector en haar producten in het buitenland te vergroten.

‘Nu is het dioxine, een volgende keer wat anders. Het is gewoon belangrijk dat we het vertrouwen in de veiligheid van Nederlandse vlees- en eiproducten een solide basis kunnen geven’, lichtte de voorzitter toe. Tazelaar wil daarom een monitoring opzetten voor alle producten van de Nederlandse pluimveehouderij. Verder kwam nogmaals aan de orde dat de normering voor diervoeders moet worden verhoogd, zo mogelijk met een aanscherping van de GMP-eisen en een controle daarop.

Financiering

Voor de financiering van de monitoring en extra promotie wil het PPE-bestuur gebruik maken van het Financieringsfonds Pluimveesector. Van de beschikbare 900.000 gulden wil het PPE 800.000 gulden beschikbaar stellen voor de extra promotie en 100.000 gulden voor de monitoring.

De sector zal zelf nog eens 800.000 gulden beschikbaar stellen voor promotie in het buitenland van de producten uit de Nederlandse pluimveehouderij. In totaal wordt hieraan dus 1,6 miljoen gulden extra besteed.

Voor nadere informatie: PVE Afdeling Communicatie, tel. (070) 340 92
72.