Toenemende scholingsdeelname in metaalbewerking

STICHTING OOM

Toenemende scholingsdeelname in metaalbewerking

Datum: vrijdag 18 juni 1999

Magische grens van 70.000 scholingsdagen overschreden Jaarverslag OOM toont toenemende scholingsdeelname in bedrijfstak metaalbewerking

De belangstelling voor scholing in de metaalbewerking neemt nog steeds toe. Dat blijkt uit het jaarverslag 1998 van OOM. Zo groeit het aantal gesubsidieerde bijscholingsdagen nog steeds: in 1998 is zelfs de magische grens van 70.000 scholingsdagen overschreden. Dit is één van de resultaten die OOM beschrijft in haar jaarverslag 1998.

OOM streeft om, met inzet van diverse beleidsinstrumenten, in de gehele bedrijfstak te komen tot totale integratie van scholingsbeleid in het bedrijfsbeleid. In 1998 zijn daarom de eerste stappen gezet naar meer aandacht voor kleine bedrijven en voor werknemers, twee doelgroepen die extra ondersteuning verdienen voor de realisatie van bovengenoemde doelstelling. Zo heeft OOM het Persoonlijk Opleidingsplan (POP) ontwikkeld, een instrument voor de structurering van individuele scholingsbehoeften van werknemers. Om hun collectieve scholingsbehoeften en de behoeften aan informatievoorziening in kaart te brengen, heeft OOM in 1998 opdracht gegeven voor de uitvoering van een werknemersonderzoek. Voor veel kleine bedrijven met specifieke productieprocessen is bovendien weinig scholing voor handen, ondanks de behoefte hieraan. OOM zoekt hiertoe samenwerking met branche-organisaties voor ontwikkeling van vakspecifieke scholing. Zo is in 1998 een cursus opgestart in samenwerking met de branche-organisatie DWS (Dak- en Wandsystemen), en deels gefinancierd door Europese subsidie (ESF) waaraan bijna 600 cursisten hebben deelgenomen.

1998 was het jaar waarin de nadruk lag op een krappe arbeidsmarkt. OOM heeft zich daarom ingezet voor promotie van de bedrijfstak bij scholieren en jonge werknemers en voor stimulering van structureel scholingsbeleid in de 12.000 OOM-bedrijven.
In een sector met snelle technologische ontwikkelingen en grote nationale en internationale concurrentie moet scholing uiteindelijk integraal onderdeel vormen van het bedrijfsbeleid. OOM heeft ook in 1998 gebruik gemaakt van financiële ondersteuning door het Europees Sociaal Fonds. Bovendien heeft OOM haar bijdrage geleverd aan verschillende promotieprojecten om het vak metaal op een positieve manier in over het voetlicht te brengen.

Tot slot heeft OOM in 1998 uitvoering gegeven aan activiteiten van het Werkgelegenheidsfonds voor de metaalbewerking. Dit fonds is opgericht om de werkgelegenheid in de metaalbewerking te bevorderen. Het fonds financiert projecten rondom scholing van werknemers ouder dan 50 jaar, reïntegratie van arbeidsgehandicapten, werkgelegenheidsbevordering en opleiden off-the-job.

Meer informatie: OOM, Erik Yperlaan, directeur OOM, 0182-621500

22 jun 99 11:18