Politiebericht stad Groningen

Persberichten stad Groningen/
Dinsdag 22 juni 1999

Dagelijkse berichten district Groningen / Haren

Bromfietscontrole levert veel gebreken op
Een bromfietscontrole maandagochtend op de Korreweg waarbij vijftig brommers werden gecontroleerd leverde veel gebreken op. Slechts een enkele brommer en berijder voldeed volledig aan de gestelde eisen. Veertien brommers zijn naar het bureau gebracht voor nadere inspectie of demontage van de uitlaat. Overtredingen die geconstateerd werden; geen bromfietscertificaat, teveel vermogen, ondeugdelijke remmen, geen geldige verzekering, gladde banden en rijden zonder helm.

Hardleerse dief
Een 31-jarige man uit Groningen die nog geen uur nadat hij uit het bureau op vrije voeten was gelaten kwam weer in aanraking met de politie. De man had na zijn vrijlating bij een supermarkt in de Brugstraat vijf pakken wasmiddel weggenomen. Personeel had dit ontdekt en de man die zich verzette met vereende krachten aangehouden en overgedragen aan de politie. De man is voorgeleid en ingesloten voor nader onderzoek.

Dronken rijder en vechtpartij
Bij controle van een 30-jarige Veendammer die met zijn auto maandagnacht rond 02.30 uur op de Europaweg reed bleek de man teveel te hebben gedronken. Hij blies een promillage van 1.15. De man kreeg een rijverbod en een dagvaarding. Bij de Veendammer zat een 40-jarige man uit Groningen in de auto die gewond was geraakt bij een vechtpartij in de Hoekstraat. De man wenste geen politiebemoeienis. In de Hoekstraat trof de politie getuigen aan die melden dat er nog een man gewond was geraakt. Op het Gedempte Zuiderdiep vonden agenten een 35-jarige stadjer die verklaarde te zijn overvallen door een aantal mannen in de Hoekstraat. Hij had ter verdediging zijn zakmes gepakt maar is vermoedelijk door zijn eigen mes verwond. Ook hij wenste geen aangifte te doen. Alle betrokken parttijen verkeerde onder invloed van alcohol.

Frontale botsing op Korreweg
Bij een frontale botsing op de Korreweg waarbij een 21-jarige automobilist uit Groningen de Kapteynlaan in wilde rijden is een 34-jarige inzittende vrouw van de tegemoet komende auto met nek- en hoofdletsel naar het ziekenhuis gebracht. De 21-jarige man had de tegemoet komende 33-jarige automobilist niet zien aankomen en reed tegen de auto van de Groninger aan. De brandweer verwijderde het dak om de vrouw uit de auto te krijgen. Beide auto's zijn total loss afgevoerd.

Buren op de vuist
Twee buurmannen uit het Mezenplein zijn maandagavond met elkaar op de vuist gegaan. Een 41-jarige man was naar zijn 49-jarige buurman gegaan om hem aan te spreken op zijn gitaarspel en kneep hem daarbij de keel dicht. De mannen kwamen ten val waarbij de buurman een vaas pakte en zijn belager op het hoofd sloeg. Met een hoofdwond werd de 41-jarige man naar het ziekenhuis gebracht. De beide mannen doen aangifte tegen elkaar.

Jongen in bezit van dope
Een 16-jarige jongen zonder bekende woonplaats is maandagnacht in de Nieuwstad aangehouden omdat hij in bezit was van veertien bolletjes cocaïne. De jongen is voor nader onderzoek ingesloten.

Man overvallen
Op de Petrus Campersingel is een 20-jarige Duitser maandagavond rond 22.30 uur overvallen door de jongens in de leeftijd van 16 - 18 jaar. De man werd aangesproken voor een vuurtje en kreeg plotseling meerdere klappen waardoor hij kwam te vallen. Terwijl hij op de grond lag pakte een van de jongens zijn portemonnee en haalde die leeg. De buit bedrog enkele honderden guldens.

Buurtbewoners hebben ruzie om voetballende kinderen Een 38-jarige man en zijn 45-jarige buurtgenoot en zijn vrouw hebben maandagmiddag een hoog oplopende ruzie gehad over hun voetballende kinderen. De kinderen van beide gezinnen voetballen op een speelgebied van de Radiumstraat waarbij onenigheid was ontstaan. De 38-jarige vader had een bal afgenomen en de andere vader kwam verhaal halen. Hierbij vielen klappen waarbij de partijen naar het politiebureau trokken. Daar moesten de partijen wegens oplopende emoties worden gescheiden. De vrouw van de 38-jarige man verliet op een gegeven moment het bureau en kort daarop gooide zij de ruiten in van de woning van de buurman in de Magnesiumstraat. Zij werd aangehouden en laten met haar man voor behandelingen van verwondingen naar het ziekenhuis gebracht. De politie onderzoekt en bemiddelt verder in deze ruzie.

Man maakt amok
Een 30-jarige man uit Groningen die in een auto reed waarvan de bedrading was doorverbonden maakte bij nadere inspectie op het hoofdbureau zoveel amok dat hij werd aangehouden. De auto werd maandagavond aangetroffen bij het Noorderplantsoen en de man bleek de bestuurder van de auto te zijn. De auto werd nader gecontroleerd waarbij de man zich meldde bij het bureau. Daar maakte hij zoveel trammelant dat hij uiteindelijk werd aangehouden en ingesloten. De auto bleek achteraf van een kennis die zijn sleutels was kwijtgeraakt.

Haren: Inbraak kantoren gemeente
Bij een inbraak in kantoren van de gemeente Haren aan de Westerse Drift op 17 juni zijn sleutels en een fiets weggenomen.

Voor nadere informatie; afdeling voorlichting, 050 - 5995010