Microsoft introduceert reeks nieuwe toetsenborden

Datum nieuwsfeit: 22-06-1999
USB-poorten en Internet-toetsen maken het werken gemakkelijker

Schiphol-Rijk/Brussel, 22 juni 1999 - Microsoft heeft drie nieuwe toetsenborden ontwikkeld, één ergonomisch gevormd model en twee standaard, rechte modellen. De toetsenborden beschikken over nieuwe mogelijkheden, zoals extra functietoetsen voor Internet- en multimedia-applicaties en geïntegreerde USB-poorten. Ze worden geleverd naast het bestaande Natural Keyboard Elite, het meest verkochte ergonomische toetsenbord.

Op het Natural Keyboard Pro, Internet Keyboard Pro en Internet Keyboard bevinden zich nieuwe, blauwgekleurde 'hot keys', waarmee gebruikers met één toets hun Internet-browser, e-mail programma of andere favoriete applicatie kunnen starten. Daarnaast bieden het Natural Keyboard Pro en het Internet Keyboard Pro twee USB-poorten, waarmee randapparaten direct via Plug-and-Play op het toetsenbord kunnen worden aangesloten. Daarmee hoeven USB-apparaten niet langer achter in de PC te worden ingestoken.

Keuzemogelijkheden
Het Internet Keyboard is een hoogwaardig, standaardmodel toetsenbord met aparte toetsen voor het starten van een browser, een e-mail programma en het activeren van de slaapstand van de PC. Daarnaast zijn er nog twee extra functietoetsen die door gebruiker zelf kunnen worden gekoppeld aan een applicatie, een document of een website.

Het ergonomische Natural Keyboard Pro en het standaard toetsenbordmodel Internet Keyboard Pro zijn tevens voorzien van 8 speciale multimediatoetsen en twee USB-poorten. Met de multimediatoetsen kunnen gebruikers ondermeer de CD-speler bedienen of het geluidsvolume aanpassen.

Systeemeisen
De nieuwe toetsenborden maken gebruik van IntelliType-software. Om deze software en de 'hot keys' te kunnen gebruiken, dient de PC over de volgende minimumspecificaties te beschikken:

* Een 486- of Intel Pentium processor;

* Microsoft Windows 95, Windows 98 of hoger, of Windows NT Workstation of Server 4.0 met Service Pack 3 of hoger;

* 16 MB RAM;

* 35 MB beschikbare ruimte op de harddisk;

* een CD-ROM speler.

Voor het Natural Keyboard Pro of het Internet Keyboard Pro zijn daarnaast een USB- of PS/2-aansluiting noodzakelijk, terwijl het Internet Keyboard een PS/2-aanlsuiting vereist. Het is mogelijk om een PS/2->AT (vijfpolige DIN) converter te gebruiken.

Voor het gebruik van de Internet-hotkeys is één van de volgende producten noodzakelijk:

* Microsoft Internet Explorer 3.x, 4.x of 5.x (Internet Explorer wordt meegeleverd en vereist 45 MB aan opslagruimte),
NetscapNavigator 3.x of 4.x

* Een Internet-aansluiting.

De multimedia-hotkeys op het Natural Keyboard Pro of het Internet Keyboard Pro werken met de volgende producten:

* Creative PC-DVD;

* Creative CD;

* Creative Labs Soundo'Le;

* Microsoft CD player;

* Microsoft Media player;

* Microsoft Deluxe CD player;

* Nullsoft WinAmp;

* Real Networks RealPlayer 4.0, 5.0 of G2;

* Toshiba DVD video player;

* Toshiba Audio CD player;

* Voyetra AudioStation;

* Yamaha Ystation 32.

Om de USB-poorten op het Natural Keyboard Pro en het Internet Keyboard Pro te kunnen gebruiken, moet het toetsenbord zijn aangesloten op de USB-aansluiting van de PC en Windows 98 of hoger draaien. De USB-apparaten die op het toetsenbord worden aangesloten, mogen maximaal 100mA gebruiken.

De functie van de slaapstand-toets is afhankelijk van het gebruikte besturingssysteem en de PC. Met Windows 98 of hoger op een PC met energiebeheer, kan de PC met deze toets in een 'slaapstand' worden gezet en weer worden opgestart (suspend and resume). Met Windows 98 op een PC zonder energiebeheer, of met Windows 95 of Windows NT Workstation of Server 4.0 (met Service Pack 3 of hoger), kan met deze toets de screen saver worden ingeschakeld, kan de gebruiker uitloggen uit Windows, of kan Windows worden afgesloten.

Prijzen en beschikbaarheid
Het Internet Keyboard en het Natural Keyboard Pro worden verwacht in oktober van dit jaar. De geschatte eindgebruikersprijs voor het Internet Keyboard bedraagt NLG 69,00/BF 1.199 en voor het Natural Keyboard Pro NLG 149,00/BF
2.599. Het Internet Keyboard Pro wordt in november 1999 verwacht en zal ongeveer NLG 119,00/BF 2.199 gaan kosten.

Microsoft
Sinds de oprichting in 1975 heeft Microsoft zich ten doel gesteld om voor de PC software te creëren die mensen waardevolle mogelijkheden biedt, zowel thuis als op het werk en op school. Microsoft's visie 'een computer op ieder bureau en in ieder huis', is nu geïntegreerd met Internet, hetgeen het bereik van de PC en haar gebruikers verruimt. Als 's werelds grootste softwareleverancier levert het bedrijf innovatieve producten die doorlopend worden afgestemd op de behoeften van de klant. Het productaanbod omvat besturingssystemen, server-applicaties, applicaties voor zakelijk en privé-gebruik en tools voor het ontwikkelen van bedrijfsbrede zakelijke en Internet-applicaties. Microsoft biedt tevens online diensten, geeft personal computerboeken uit en levert hardware, waaronder toetsenborden en muizen. De producten van Microsoft zijn geschikt voor vrijwel alle PC's, beschikbaar in meer dan dertig talen en worden in meer dan vijftig landen verkocht.

Noot voor redacties