Goede verwachtingen voor toeristisch zomerseizoen

Datum nieuwsfeit: 23-06-1999

PERSBERICHT - 23 JUNI 1999

Toenemend gebruik Internet voor aanvragen en reserveringen

Vooruitzichten zijn goed voor het
toeristisch zomerseizoen 1999

Het Nederlands toeristisch bedrijfsleven heeft positieve verwachtingen voor het zomerseizoen. Men verwacht in de meeste provincies de aantallen van vorig jaar ten minste te zullen evenaren. In veel accommodatievormen is op dit moment nog plaats beschikbaar. Verschillende Provinciale VVV’s melden een toenemend aantal aanvragen en reserveringen via Internet.

Dit blijkt uit de Toeristische Thermometer, een enquête van Toerisme & Recreatie AVN (binnenlands toerisme) en het Nederlands Bureau voor Toerisme (NBT) (inkomend toerisme) onder de Provinciale VVV’s en het toeristisch bedrijfsleven. Hieruit blijkt verder dat het voorseizoen dat in bijna alle provincies beter is geweest dan vorig jaar, mede dankzij het goede weer.

Zowel de hotel - als bungalowsector geeft aan tevreden te zijn over het aantal boekingen tot nu toe. De hotels langs de Nederlandse kust noteren een goede tot zeer goede bezetting. Amsterdam verwacht een vergelijkbaar hoogseizoen met vorig jaar, toen de bezettingsgraad met 85% al zeer goed was. Met name de kampeersector geeft aan sterk afhankelijk te zijn van de weersverwachtingen. Volgens de Provinciale VVV Drenthe ondervinden campings concurrentie van ‘kamperen bij de boer’.

Het aantal boekingen ligt in deze provincie – met uitzondering voor hotelarrangementen – over de hele linie iets lager dan in de zomer van 1998.

Een aantal Provinciale VVV’s – waaronder Friesland en Utrecht – constateren een toenemend gebruik van Internet door binnen- en buitenlandse vakantiegangers. Utrecht noemt het aantal Japanse en Amerikaanse Internet informatie-aanvragen opvallend.

Evenementen

Tijdens de zomer worden door het hele land talrijke evenementen georganiseerd. In alle provincies wordt het belang van dergelijke evenementen onderschreven. Zuid-Holland verwacht veel belangstelling voor de eerste zomeropenstelling van de Keukenhof onder de naam Zomerhof. Op het Muiderzand in Almere wordt van 2 tot en met 25 juli het ‘Holland Sand Sculpture Park’ georganiseerd.

In Amsterdam wordt gerekend op extra bezoekers voor onder meer het zojuist heropende Van Gogh Museum. Men constateert bovendien toenemende toeristische belangstelling voor het Amsterdam Arts Festival. Friesland zal van 31 juli tot en met 20 augustus in het teken staan van het Skûtjesilen. De stad Groningen meldt voor deze zomer weinig speciale evenementen in tegenstelling tot 1998. Mede hierdoor ligt het aantal reserveringen op dit moment lager dan vorig jaar.

Attractieparken melden een goede start van het seizoen en hebben ook dit jaar primeurs. Zo opent deze week Avonturenpark Hellendoorn de interactieve dark ride ‘Château Cristal’. Over het algemeen lopen de bezoekersaantallen tot nu toe synchroon met vorig jaar, hoewel een aantal attractieparken in grote steden iets lagere bezoekersaantallen meldt.

Herkomst

In het merendeel van de provincies vormen Nederlanders traditioneel de grootste groep verblijfstoeristen, gevolgd door Duitsers, Engelsen en Belgen. De provincie Overijssel signaleert een toename van het aantal senioren alsmede een toenemende bereidheid van toeristen om (meer) te betalen voor kwaliteit. In Flevoland en de Noordhollandse regio’s rond Haarlem, Amstelveen en Zaandam zit de watersportsector sterk in de lift.

Er is een groeiende vraag naar actieve arrangementen, zoals het Skeelerarrangement met bagage-nabrengservice in Friesland en Zeeland en het Fietsroutenetwerk België/Limburg. Onder meer in Zeeland ziet men een veranderend vakantiekeuzegedrag bij de consument: de vakantiebestemming wordt niet louter gekozen vanwege de accommodatie, in toenemende mate zijn daarnaast recreatiemogelijkheden en bezienswaardigheden in de omgeving van belang. Tevens ziet Zeeland een grotere stijging van het aantal Duitse vakantiegangers uit andere deelstaten dan Nordhrein-Westfalen.

Noot voor de redactie,

Noot voor redacties