Aanwijzingen gezondheidseffect biologische voeding

PERSBERICHT Juni1999

GEZONDE VOEDING
BIOLOGISCH NATUURLIJK

Biologische voeding staat voor natuurlijk en gezond. Met name dit laatste is een heet hangijzer omdat gezondheid vrijwel door ieder mens belangrijk wordt gevonden. Maar wat gezonde voeding precies is? dat is moeilijk te zeggen! Het gaat hier zeker niet alleen om objectief meetbare zaken.

WETENSCHAPPELIJKE BEWIJZEN
Volgens het Publiciteitscentrum Biologische Landbouw bestaat er geen afgerond wetenschappelijk bewijs dat biologische voeding gezonder is voor de mens dan gangbare voeding. Dit bewijs is ook moeilijk te leveren omdat wetenschappers niet goed in staat zijn twee groepen mensen met elkaar te vergelijken die slechts in één aspect verschillen: namelijk het wel of niet eten van EKO produkten. Deze redenering gaat ook op voor al het andere onderzoek dat wordt gedaan door de wetenschap en waarbij uitspraken worden gedaan over de menselijke gezondheid. Niet voor niets is het beter te spreken over wetenschappelijk consensus als er een uitspraak wordt gedaan over iets waar de wetenschap zich mee bezig heeft gehouden.

WETENSCHAPPELIJKE AANWIJZINGEN
Er zijn veel onderzoeken die aangeven dat het binnenkrijgen van chemische bestrijdingsmiddelen slecht is voor de gezondheid. Terwijl er andere onderzoeken zijn die uitwijzen dat het eten van biologische voeding een gunstig effect kan hebben op de vruchtbaarheid. En het is toch een algemeen gegeven dat vruchtbaarheid een indicatie is van een goede gezondheid?

VOEDINGSADVIES CONSUMENTENBOND
De Consumentenbond adviseert consumenten om vooral veel groente en fruit te eten. De risico's van resten chemische bestrijdingsmiddelen op groente en fruit kunnen worden beperkt door te kiezen voor biologische kwaliteit. Het Publiciteitscentrum Biologische Landbouw deelt dit advies en wil daaraan toevoegen dat kiezen voor EKO betekent dat je kiest voor rust in je hoofd. Geen zorgen meer hoe je al die verhalen moet plaatsen over kunstmest, chemische bestrijdingsmiddelen, hormonen, genetische manipulatie en andere zaken waar een mens tegenwoordig mee wordt geconfronteerd.

Publiciteitscentrum Biologische Landbouw, H. Oenema; tel. 0317-415.515
-> www.skal.com voor bedrijfsmatige info over door Skal gecontroleerde EKO produkten