FNV presenteert 'routeplanner' voor 40+

FNV presenteert 'routeplanner' voor 40+

Embargo tot 24 juni 1999, 20.00 uur

FNV-uitgave 'Doorlopende Banen' markeert trendbreuk

Verantwoordelijkheid nemen voor je loopbaan, daar draait het om in het boek 'Doorlopende banen', dat de FNV op 24 juni presenteert. Het boek markeert een trendbreuk in het denken over de verhoudingen op de arbeidsmarkt, ook bij de vakbeweging. Het is niet meer de werkgever die een loopbaan uitstippelt. De werkgever schept de voorwaarden zodat de werknemer met recht verantwoordelijk kan zijn voor zijn hele loopbaan; eventueel bij verschillende werkgevers, in verschillende beroepen en in verschillende sectoren.

Flexibilisering en individualisering duiden op versnelling van de economische dynamiek. De man of vrouw - de werknemer - moet meebewegen. Wie dat niet (meer) kan heeft pech. Eigen schuld, dikke bult, lijkt het soms wel. Kijk maar naar de vergeten generatie veertigplussers. Welke werkgever neemt er nou zo iemand aan? Wat zou je nog investeren in de kennis en vaardigheden van werknemers en werkneemsters met weinig loopbaanperspectief?

Ondernemend Nederland zit nu met de brokken. De vraag naar personeel is groot, maar het is niet te vinden. De mensen zijn er wel, maar het ontbreekt aan geschikte kandidaten. Er is te weinig in mensen geïnvesteerd. Aan de hand van tientallen voorbeelden uit totaal verschillende bedrijven en organisaties laat de journalist Paulien Osse zien, dat 'employable' zijn ook . nee juist - kan in doorlopende banen.

'Doorlopende banen' maakt duidelijk dat her en der in het bedrijfsleven al volop op de nabije toekomst wordt ingespeeld. Ook blijkt dat er niet één receptuur is, maar dat allerlei varianten de gewenste, soepele praktijk dichterbij kunnen brengen. Wel komt keer op keer naar voren dat een juiste balans tussen arbeidstijd en vrije tijd net zo belangrijk is als continuïteit in de arbeidsvoorwaarden.

Het eerste exemplaar van 'Doorlopende Banen' wordt op donderdag 24 juni om 20.00 uur door Kitty Roozemond, vice-voorzitter van de FNV, aangeboden aan vertegenwoordigers van alle bedrijven die als 'best practices' figureren in dit boek. De aanbieding vindt plaats tijdens een discussie in De Balie in Amsterdam.

Noot voor redacties