Meeste consumenten aangewezen op KPN voor lokale telefonie

Datum nieuwsfeit: 24-06-1999

OPTA

OPTA onderzoek lokale telefonie

Meeste consumenten blijven voor lokale telefonie voorlopig aangewezen op KPN

Ten hoogste een kwart van de Nederlandse telefoonconsumenten kan binnen twee jaar kiezen tussen verschillende telecombedrijven voor een lokaal gesprek. De rest blijft voorlopig gebonden aan KPN. Dit blijkt uit een onderzoek van OPTA. De trage ontwikkeling van concurrentie houdt geen verband met de verlaging van lokale gesprekstarieven die OPTA aan KPN oplegt. De weinige bedrijven die lokale telefonie aanbieden zullen dit blijven doen, ook bij lagere tarieven. Andere bedrijven wachten op de commerciële introduktie van Internet-telefonie, wat nog jaren kan duren.
OPTA trekt uit het onderzoek de conclusie dat het afbouwen van KPN.s bovenmatig rendement op lokale telefoontarieven de ontwikkeling van concurrentie voor lokale telefonie niet schaadt. Dat bovenmatig rendement is inmiddels echter sterk geslonken. Een eventueel restant zal worden meegenomen in het .price cap.systeem dat dit najaar van kracht wordt.

Aanleiding voor het onderzoek was de vraag of verdere tariefverlagingen voor lokale telefoongesprekken de ontwikkeling van concurrentie op het gebied van lokale telefonie schaadt. Alleen aanbieders met een eigen kabelnet zijn in staat lokale telefoongesprekken tegen concurrerende tarieven rendabel aan te bieden. Uit het onderzoek blijkt dat van de bedrijven die over zo.n net beschikken alleen A2000 en United Telekabel Holding (UTH) de komende twee jaar lokale telefonie aan consumenten zullen aanbieden. In hun huidige verzorgingsgebied gaat het om slechts zo.n 25 procent van de circa 6,4 miljoen huishoudens in Nederland. De overige 75 procent blijft voorlopig aangewezen op KPN. Andere bedrijven met eigen kabelnetten hebben geen plannen om (lokale) telefonie te gaan aanbieden of wachten liever totdat de nieuwe communicatietechnologie van de Internet-telefonie rijp is voor commerciële introduktie. De ontwikkeling van KPN.s lokale telefoontarief is voor het op gang komen van concurrentie dan ook van beperkte betekenis. Ook hebben A2000 en UTH niet aangetoond dat het bestaande concurrerende aanbod van lokale telefonie daardoor wordt aangetast.

OPTA trekt hieruit de conclusie dat er geen reden is nog langer toe te staan dat KPN op lokale telefoontarieven een bovenmatig rendement maakt. Na een voorlopige tariefingreep per 1 januari jongstleden, en onder invloed van de door KPN aangekondigde kostenstijgingen is dat bovenmatig rendement inmiddels echter sterk geslonken, zo blijkt uit recente cijfers. OPTA heeft dan ook besloten een eventueel restant daarvan te verwerken in het systeem van tariefplafonds (price cap systeem) dat dit najaar voor KPN.s tarieven van kracht wordt.

Op het gebied van internationale telefonie is de concurrentie wel op gang gekomen en heeft OPTA in 1998 al besloten, de tariefontwikkeling in principe geheel vrij te laten.
Voor interlokale telefoongesprekken heeft OPTA in 1998 besloten dat KPN moet komen tot een gefaseerde verlaging van bovenmatige rendementen, omdat in deze deelmarkt wel sprake is van prille concurrentie die te lijden zou hebben van een al te drastische tariefdaling. Een eerste stap hiervan is eveneens gerealiseerd, en de verdere stappen zullen door het price cap systeem worden overgenomen.
Den Haag, 24 juni 1999

Informatie
Voor nadere informatie kunt u contact opnemen met de afdeling Communicatie van OPTA, 070-3153559

24 jun 99 09:32