'Wettelijk zorgverlof zadelt mkb op met extra lasten'

Datum nieuwsfeit: 25-06-1999
MKB-Nederland

25-06-1999

MKB-Nederland: wettelijk zorgverlof zadelt mkb op met extra lasten

MKB-Nederland constateert -na de discussie in de Vaste Commissie voor Sociale Zaken en Werkgelegenheid in de Tweede Kamer- dat kabinet en Tweede Kamer ondernemers opzadelen met extra lasten. Een wettelijk recht op betaald zorgverlof van tien dagen en een wettelijk recht op aanpassing van de arbeidsduur geeft werknemers eenzijdige rechten ten koste van de werkgevers. Daarbij komt dat werknemers, gelet op de krapte op de arbeidsmarkt, momenteel decentraal al een sterke onderhandelingspositie hebben.

Ondernemers in het mkb zijn niet tegen het werken in deeltijd door werknemers en ook niet tegen zorgverlof, maar willen in overleg met werknemers op ondernemingsniveau of cao-niveau afspraken hierover maken. In de dagelijkse praktijk gebeurt juist in het mkb - zo blijkt uit onderzoek van MKB-Nederland - niet anders.

MKB-Nederland is echter wel tegen eenzijdige rechten van werknemers, omdat dit enerzijds een van de partijen in een bevoorrechte onderhandelingspositie plaatst en anderzijds de ondernemers in het mkb belemmert in het ondernemen en daarmee de werkgelegenheid ter discussie stelt.
Bij het invoeren van dergelijke rechten voor werknemers zal de ondernemer in het mkb - 60% van het aantal werknemers van het particuliere bedrijfsleven is werkzaam in het mkb - zich wel tweemaal bedenken (extra) personeel in dienst te nemen.
In het mkb worden over het aantal te werken uren en over de noodzaak van zorgverlof i.v.m. bijvoorbeeld ernstige ziekte van een van de kinderen individuele afspraken gemaakt, waarbij in vele gevallen de werkgever bereid is een bijdrage te leveren. De ondernemer is immers gebaat bij het in dienst houden van goed gemotiveerde werknemers. Een wettelijk recht zal een aanzuigende´ werking hebben, waardoor een groter aantal werknemers een beroep op een dergelijke wet zal doen. Anderzijds zullen werknemers die werkelijk te maken krijgen met een noodsituatie niet altijd genoeg aan tien dagen zorgverlof hebben en een extra beroep op de ondernemer doen.

Produktieverlies
De kosten van tien dagen betaald zorgverlof zijn aanzienlijk groter dan de cijfers van de verrichte studies aangeven: administratiekosten en met name de kosten die samenhangen met het produktieverlies zijn in de becijfering niet meegenomen.

MKB-Nederland schat het produktie-verlies in het mkb op zo´n 400 miljoen gulden (uitgangspunt hierbij is dat 7,5% van de werknemers in het mkb die vijf dagen verlof neemt en in 10% van de gevallen wordt vervangen). Daarnaast kunnen de micro-kosten - de kosten voor een individueel bedrijf - zeer ernstige gevolgen hebben. Voor een mkb bedrijf, waar gemiddeld 7 mensen werken kunnen de kosten (doorbetaling van de verlofganger, vervangingskosten, produktie-verlies, inwerken, etc.) dermate groot zijn, dat de levensvatbaarheid van een dergelijke onderneming in gevaar kan komen.

MKB-Nederland roept de Tweede Kamerleden en het kabinet op het zelfstandig ondernemerschap in Nederland te stimuleren en niet tegen te werken door overbodige wetgeving die tot extra lasten en dus verlies van werkgelegenheid zal leiden.