Elektronisch ticket verdringt papier bij United Airlines

Datum nieuwsfeit: 25-06-1999

PERSBERICHT - 25 JUNI 1999

Steeds meer reizigers kiezen voor papierloos vliegbiljet

ELEKTRONISCH TICKET VERDRINGT
PAPIEREN TICKET BIJ UNITED AIRLINES

De Amerikaanse luchtvaartmaatschappij United Airlines heeft bekend gemaakt dat voor het eerst sinds de introductie van het elektronische ticket -in 1994- meer reizigers met E-Ticket reizen, dan met de conventionele papieren vliegbiljetten. De afgelopen maand was 51% van de ruim 7 miljoen uitgegeven tickets een elektronisch ticket.

Bij een elektronisch ticket, of E-Ticket, wordt de reservering elektronisch bewaard in plaats van uitgeprint. Passagiers checken vervolgens in en krijgen hun instapkaart op vertoon van paspoort en betaalbewijs of credit card. Voor passagiers betekent het nieuwe systeem een snellere, eenvoudiger en efficiëntere manier van reizen.

Niet alleen kunnen vluchtwijzigingen op elk moment plaatsvinden zonder op een nieuw ticket te hoeven wachten, ook het verlies of diefstal van tickets en de tijdrovende en kostbare distributie van tickets behoren met dit systeem tot het verleden.

Voorkeur
"E-Ticket heeft in vijf jaar tijd de manier waarop mensen reizen drastisch veranderd", aldus Frank W. Takes, algemeen directeur van United Airlines in Nederland. "Onderzoek toont aan dat ruim 70% van onze reizigers die E-Ticket hebben gebruikt, de voorkeur geven aan deze manier van reizen".

Sinds de start van E-Ticket in 1994 op United Shuttle vluchten in de Verenigde Staten, is het product geïntroduceerd op nationaal en later internationaal niveau. Met de recente introductie van E-Ticket in Chili en Venezuela is E-Ticket beschikbaar op 95% van United’s bestemmingen. De software van E-Ticket wordt wereldwijd door 13 luchtvaartmaatschappijen gebruikt.

United Airlines biedt dagelijks meer dan 2.400 vluchten naar 134 bestemmingen in 27 landen. In 1998 werden dagelijks gemiddeld 238.000 passagiers vervoerd. Met ruim 95.000 medewerkers is United Airlines het grootste bedrijf ter wereld waarin medewerkers een meerderheidsbelang hebben. Over 1998 werd een nettowinst behaald van USD 1,34 miljard bij een omzet van USD 17,6 miljard. United is mede-oprichter van Star Alliance, een wereldwijd samenwerkingsverband van Air Canada, Air New Zealand, Ansett Australia, Lufthansa, SAS, Thai Airways International, United en Varig.

Vanuit Amsterdam biedt United dagelijks een rechtstreekse vlucht naar Washington DC per Boeing 777.

Noot voor redacties