Bouwbonden: staking doet werkgevers pijn

BOUW EN HOUTBOND FNV

Bouwbonden: staking doet werkgevers pijn

BOUWBONDEN: STAKING DOET WERKGEVERS PIJN

Op de derde stakingsdag in het schildersbedrijf hebben de olievlekken zich verder uitgebreid. Het totale aantal stakers bedraagt nu ruim 2500. Verder blijkt uit intimidaties aan het adres van stakers hoezeer de staking pijn doet. Met zinsneden als "ons zullen vertragingskosten in rekening worden gebracht" en "wij zullen opdrachten mislopen" proberen werkgevers hun werknemers van staking af te houden. Ook de bedreigingen nemen toe.

De dreigementen variëren van "het personeelsreisje gaat niet door" via "de eindejaarsuitkering komt in gevaar" tot rechtstreeks dreiging met ontslag. De Bouw- en Houtbond FNV en de Hout- en Bouwbond CNV zullen hun leden met alle middelen ondersteunen. Nederland erkent het stakingsrecht, "uitsluiting" is verboden.

Traditioneel is vrijdag een dag voor consolidatie van de staking. De regio Roosendaal schreef nog 17 nieuwe stakers in, Gouda 10 en Diemen 14. In Deventer kwamen er 104 stakers bij, in Weert 112, terwijl in het Noorden met 181 stakers de provincie Drenthe erbij kwam. Met 438 nieuwe stakers ligt het totaal van de schildersstaking na drie dagen op 2559. Maandag komen er weer nieuwe olievlekken bij.

VOOR DE REDACTIE,

Noot voor redacties