Sun introduceert drie versies van Java 2-platform

Lammers van Toorenburg PR Ward van Beek: 030 6565 070
E-mail: (ward@lvtpr.nl)

Sun introduceert drie versies van Java 2-platform

Amersfoort, 25 juni 1999 - Sun Microsystems heeft Java in drie categorieën ingedeeld om de toepassing van deze technologie in servers, desktops en kleine elektronische apparaten te vergemakkelijken. Java is nu opgedeeld in Java 2 Enterprise Edition, Java 2 Standard Edition en Java 2 Micro Edition. Deze aankondiging vond plaats op de Java One Developers Conference in San Fransisco, met 20.000 bezoekers de grootste developers conference ooit.

De nieuwe indeling is een onderdeel van Sun's strategie om het principe `write once, run everywhere' te vereenvoudigen. Door Java voor de verschillende deeltaken op maat te maken, kunnen ontwikkelaars Java makkelijker inzetten in specifieke niche markets. In de drie verschillende categorieën zal Sun specifieke `profielen' voor elk van de varianten definiëren.

Sun en 3Com (met de Palm Computing-divisie) hebben op de conferentie aangekondigd dat Java aan het einde van dit jaar onderdeel wordt van het Palm operating system. Om Java voor een nog groter publiek beschikbaar te maken, heeft Baratz aangekondigd dat Java 2 meegeleverd zal worden als geïntegreerd onderdeel van de Netscape Navigator 5.0 Web-browser. Tevens zal Java 2 op de miljoenen CD's van America Online worden gedistribueerd.

Micro Edition Sun richt zich met Java 2 Micro Edition voor een belangrijk deel op de `embedded' toepassingen zoals telefoontoestellen, robots op de werkvloer, Internettelevisies en navigatieapparatuur voor de auto. Java 2 Micro Edition wil de kleine apparatuur ontlasten en back-end servers het werk laten doen. Een ander onderdeel van de Java 2 Micro Edition is de KVM. Deze virtuele machine van 64 kilobytes is ontwikkeld door Sun en Motorola voor apparatuur zoals buzzers.

KVM is een `virtual machine', Java-software die generieke Java-code vertaalt naar de taal die door de aangewezen computer wordt begrepen. Het is een belangrijk onderdeel van Java. Niet alleen omdat het belangrijk is voor het `write once, run everywhere'-principe, maar ook omdat de virtuele machine een grote invloed heeft op prestaties van en geheugenvoorwaarden voor Java.

De Micro Edition omvat zowel PersonalJava als EmbeddedJava. PersonalJava was in eerste instantie bedoeld voor algemeen gebruik; EmbeddedJava, als een nog compactere versie, is bedoeld voor apparatuur met een beperkt aantal specifieke taken.

Enterprise Edition De Java 2 Enterprise Edition is een serie specifieke Java-services voor het gebruik op servers die Java ondersteunen. Het belangrijkste onderdeel van deze technologie is Enterprise JavaBeans (EJB's), componenten die te gebruiken zijn op verschillende servers. Een huidige handicap bij de toepassing van EJB's is het ontbreken van een standaardcommunicatie tussen verschillende softwareonderdelen op servers. Met Java 2 EE is er nu een basisset van Java messaging-technieken beschikbaar. Een ander belangrijk onderdeel van de high-end editie zijn de JavaServer Pages, waardoor het ontwerpen van Web-pages makkelijker verloopt. Deze technologie wordt gelicenseerd aan het Apache Web-serverproject, één van de meest bekende open source-projecten.

Sun heeft ook de HotSpot-technologie verder ontwikkeld om de virtuele machine nog meer te versnellen. HotSpot is op dit moment alleen beschikbaar voor Java-programma's die op servers worden gebruikt, maar komt volgend jaar ook voor desktops op de markt.

Sun Microsystems Sun Microsystems, opgericht in 1982, heeft met haar unieke visie `The Network Is The Computer' een positie als marktleider veroverd op het gebied van hardware, software en diensten. De diensten richten zich op het realiseren van bedrijfsomvattende intranetten en het uitbreiden van de mogelijkheden van Internet. Sun behaalde een jaaromzet van bijna $ 10 miljard, en heeft kantoren in meer dan 150 landen. Op www.sun.nl is meer informatie over het bedrijf beschikbaar.

Sun, het Sun-logo, Sun Microsystems, Solaris, Java en `The Network Is The Computer' zijn handelsmerken of geregistreerde handelsmerken van Sun Microsystems, Inc. in de Verenigde Staten en andere landen. Alle SPARC-handelsmerken worden onder licentie gebruikt en zijn handelsmerken of geregistreerde handelsmerken van SPARC International, Inc. in de Verenigde Staten en andere landen. Producten die het SPARC-handelsmerk dragen, zijn gebaseerd op een architectuur die ontwikkeld is door Sun Microsystems, Inc.