Nieuwsbank

Schrijft, screent en verspreidt persberichten voor journalistiek, search en social media. Hét startpunt om uw nieuws wereldkundig te maken. Ook voor follow-ups, pitches en korte videoproducties.

Concessiewet bij Tweede Kamer ingediend

Datum nieuwsfeit: 25-06-1999
Vindplaats van dit bericht
Vindplaats 2
Bron: Razende Robot Reporter
Zoek soortgelijke berichten
expostbus51


RVD/DV

MINISTERRAAD: Concessiewet.......................

Ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschappen Persbericht Ministerraad
25 juni 1999

CONCESSIEWET BIJ DE TWEEDE KAMER INGEDIEND.

HELFT ZENDTIJD VAN DE OMROEPEN BLIJFT OP THUISNET

NETREDACTIES MEER BETROKKEN BIJ NETPROFILERING

Omroepverenigingen mogen minimaal de helft van hun programmering op een eigen thuisnet uitzenden. De raad van bestuur mag van de vaste indeling afwijken tot maximaal de helft van de zendtijd per omroepvereniging. De omroepverenigingen zullen meer betrokken worden bij de opstelling van de netprofielen. Programma.s van verstrooiende aard mogen niet langer gesponsord worden. Dit zijn de belangrijkste wijzigingen in het wetsvoorstel Concessiewet landelijke publieke omroep die staatssecretaris dr. F. van der Ploeg mede naar aanleiding van het advies van de Raad van State heeft aangebracht. De ministerraad heeft ermee ingestemd het wetsvoorstel bij de Tweede Kamer in te dienen.

Thuisnet
Mede naar aanleiding van gesprekken van de staatssecretaris met bestuursorganen binnen de publieke omroep kiest hij in dit wetsvoorstel alsnog voor een vaste netindeling. Hiermee hoopt Van der Ploeg de impasse bij de publieke omroep over netprofilering te doorbreken. De raad van bestuur van de NOS stelt in overleg met de omroepen en de netcoördinatoren de zendtijdindeling vast. Daarbij zullen de omroepverenigingen en de NPS tussen 16.00 uur en 24.00 uur voor minimaal de helft van hun programma.s op hetzelfde net worden ingedeeld. De mogelijkheden van de raad van bestuur om af te wijken van de vaste netindeling worden dus ten opzichte van de huidige Mediawet verruimd tot maximaal de helft van de zendtijd voor televisie. Door deze netoverschrijdende programmering kan de raad van bestuur de drie televisienetten scherper profileren. Daarmee kan tegemoet worden gekomen aan de opdracht aan de publieke omroep om tot verplichte netprofilering te komen. De NOS zal al bij het eerste concessieplan in 2000 een helder voorstel voor de netprofilering moeten opnemen.

Netprofielen
De netcoördinator zal het netprofiel samen met de netredactie en na overleg met de andere netcoördinatoren opstellen. In de netredactie zijn alle omroepverenigingen vertegenwoordigd, waarvan de zendtijd op het desbetreffende net is ingedeeld. Hun invloed op het netprofiel wordt door deze betrokkenheid versterkt. Over het netprofiel brengen de netbesturen van de televisieprogrammanetten advies uit, waarna de raad van bestuur het vaststelt en de raad van toezicht het profiel moet goedkeuren. Per televisienet mag niet meer dan 25 procent van de zendtijd verstrooiende programma.s worden uitgezonden. Dit wordt het belangrijkste programmavoorschrift. De verschillende netten moeten een herkenbaar profiel hebben, maar daarbinnen moeten de afzonderlijke omroeporganisaties een eigen stempel kunnen blijven drukken. De minimumpercentages voor informatie, educatie, cultuur en kunstprogrammering gelden voor alle omroepen samen en worden verhoogd tot resp. 35 procent en 25 procent. Dit stelt de omroepverenigingen in staat zich in zekere mate te specialiseren. In een overeenkomst tussen de NOS en de omroepverenigingen kan de samenwerking op dit punt duidelijk worden vastgelegd.

Sponsorregime
In het wetsvoorstel worden de sponsormogelijkheden voor de publieke omroep beperkt. Uitgangspunt is dat programma.s van de publieke omroep niet mogen worden gesponsord. Uitzondering daarop zijn de programmacategorieën waarvan de overheid de totstandkoming wil bevorderen, nl. cultuur, sportverslaggeving en verslaggeving van evenementen met ideële doeleinden. Ter informatie van het publiek moet behalve aan het begin of einde van een programmaonderdeel ook gedurende de hele uitzending vermeld zijn dat het een gesponsord onderdeel betreft. Dit kan bijvoorbeeld door middel van een symbool onderaan in het beeld.

Radio
Het onderzoek naar de mogelijkheid om het aantal landelijke publieke radionetten terug te brengen van vijf naar vier, zoals dat in het Regeerakkoord is afgesproken, is afgerond. De conclusie is dat de vijf publieke radiozenders worden gehandhaafd. De frequentieruimte voor een bijzondere commerciële Nederlandstalige muziekzender en een commerciële FM-zender voor nieuws blijven in de Mediawet gehandhaafd. Het kabinet is echter nu niet voornemens om daar invulling aan te geven.

Voorgesteld wordt de nieuwe concessiewet volgend jaar te doen ingaan.

RVD, 25.06.1999

25 jun 99 17:49

reageer via disqus

Nieuwsbank op Twitter

Gratis persberichten ontvangen?

Registreer nu

Profiteer van het gratis Nieuwsbank persberichtenfilter

advertentie