Arcadis Euroconsult adviseert Kathmandu

PERSBERICHT Change lanquage

Arnhem, 25 juni 1999

ARCADIS EUROCONSULT ADVISEERT KATHMANDU

ARCADIS Euroconsult, een dochteronderneming van ARCADIS, is van start gegaan met een vier jaar durend project in de hoofdstad van Nepal. Het project is erop gericht om Kathmandu en de vallei rond de stad te helpen bij de stedelijke en rurale ontwikkeling. Kathmandu kampt, zoals veel steden in ontwikkelingslanden, met een snelle bevolkingsgroei en een verslechterende infrastructuur en hygiëne. Het door de Europese Gemeenschap gefinancierde project is gericht op het versterken van de lokale capaciteit om zo met deze problemen om te gaan. De contractwaarde van het project bedraagt circa 2 miljoen USD.

ARCADIS Euroconsult zal met een team van adviseurs meewerken aan onder andere de verbetering van de stedelijke planning en besluitvorming, het kadastraal systeem, het transport systeem en de ontwikkeling van de stedelijke economie. Bovendien zal het bedrijf het vuilnis ophaal systeem helpen te verbeteren en een monumenten plan voor de stad ontwikkelen. De vuilnis ophaal en verwerking zal de stad schoner maken en zo de hygiëne verbeteren. Het monumenten en toerisme plan is van groot belang omdat het oude centrum van Kathmandu, door UNESCO opgenomen op de "world heritage" lijst, in een steeds slechtere staat verkeert. Inkomsten, die met een verantwoord en duurzaam toerisme beleid zullen worden gegenereerd, zullen worden aangewend voor de restauratie van het oude centrum en voor de ontwikkeling van een nieuw transport systeem dat een nieuwe vervuiling en afbraak tegen gaat. Daarnaast gaat ARCADIS Euroconsult werken aan een sociaal plan voor de straatvegers, een beroep dat in Kathmandu voornamelijk door vrouwen wordt gedaan.

Het Kathmandu project past binnen een nieuwe stijl van ontwikkelingswerk, waarbij stedelijke ontwikkelingscomponenten geïntegreerd worden. Verder staan duurzaamheid door het versterken van de lokale uitvoerders en respect voor de omgeving centraal.

Behalve in Azië is ARCADIS Euroconsult actief op het gebied van rurale- en stedelijke ontwikkeling in Afrika, Latijns Amerika en Centraal en Oost-Europa. Het bureau werkt aan verbetering van de infrastructuur, verhoging van de landbouwproductie, milieubeheer en institutionele ontwikkeling. Jaarlijks zijn de circa 300 medewerkers samen met lokale bureaus en instanties actief in meer dan 40 landen over de hele wereld.

ARCADIS, met het hoofdkantoor in Arnhem, is een adviserend en uitvoerend ingenieursbureau op het gebied van infrastructuur, milieu en bouw. Verbetering van de woon- en werkomgeving is daarbij uitgangspunt. ARCADIS werkt aan integrale oplossingen voor projecten in meer dan 100 landen. Ruim 90% van de omzet wordt gerealiseerd in Euro's of Dollars. ARCADIS behoort thans met ruim 7000 medewerkers tot de grootste ingenieursbureaus ter wereld.

Voor informatie: M. De Graaf, ARCADIS Euroconsult, telefoon: 026 - 3577356 J. Slooten, ARCADIS, telefoon: 026 - 3778604