Keuris Festival en Orgelfeest in Enschede

Datum nieuwsfeit: 25-06-1999

Keuris Festival en Orgelfeest

Van 25 tot en met 27 juni 1999 zal in het Muziekcentrum in Enschede een Keuris Festival plaatsvinden. Op 15 december 1996 overleed een van de grootste componisten die Nederland deze eeuw heeft voortgebracht, Tristan Keuris. Zijn naam en faam als componist wordt vaak in één adem genoemd met grootheden als Anton Webern, Igor Stravinsky en Gustav Mahler. Keuris was een echte ambachtsman en zijn composities getuigen van geraffineerde instrumentaties en zijn qua stijl nog het best te omschrijven als neo-romantisch. Voor de inwijding van het gerestaureerde concertorgel in het Concertgebouw in Amsterdam schreef Keuris in 1993 een orgelconcert. In juni 1999 krijgt het Muziekcentrum Enschede een schitterend concertorgel, ontworpen door de firma Flentrop uit Koog aan de Zaan. Zo komen in juni 1999 twee thema's als vanzelfsprekend bij elkaar: het orgel en Tristan Keuris. Het resultaat is vormgegeven in drie symfonische concerten, drie kamermuziekconcerten, een concert door conservatorium-ensembles alsmede het drie dagen durend Keuris Festival. De drie symfonische concerten worden aansluitend door het Orkest van het Oosten uitgevoerd in het Amsterdamse Concertgebouw.