Politiebericht provincie en stad Groningen

Zondag 27 juni 1999

Dagelijkse berichten districten Groningen/Haren, West, Noord, Midden en Oost

Groningen: bromfietsongeval
Zaterdagavond 26 juni jl. omstreeks 23.30 uur kreeg een surveillance-eenheid van regiopolitie de melding dat een tweetal personen zich verdacht bij de 'Apekooi' in Groningen ophield. Toen de politie ter plaatse was, waren deze personen niet meer aanwezig. Tijdens het zoeken in de nabije omgeving zagen de politiemedewerkers over de Kardingermaar een bestuurder van een bromfiets met duopassagier rijden die plotseling zijn voor- en achterverlichting uit-schakelde en tegelijkertijd zijn snelheid verhoogde. Twee wandelaars op het Spakenpad moesten voor de 'vluchtende bromfiets' aan de kant springen om te voorkomen geraakt te worden. Op het moment dat de bestuurder de Nijensteinheerd inreed kwam hij en zijn duopassagier ten val. Bij onderzoek bleek dat een 28-jarige Groninger de bromfiets had bestuurd en dat een 23-jarige inwoonster van Groningen met haar tweejarig zoontje bij de bestuurder op de bromfiets had gezeten. De duopassagiere liep een gebroken sleutelbeen op. Allen zijn naar het AZG overgebracht en mochte
n na behandeling naar huis. Naast de bromfiets trof de politie een luchtdrukgeweer aan. De 28-jarige bestuurder verklaarde dat dat wapen zijn eigendom was. Proces-verbaal wordt opgemaakt.

Groningen: automobilist onder invloed
Zondagochtend 27 juni jl. omstreeks 01.00 uur heeft de regiopolitie op het Hereplein in Groningen een 40-jarige automobilist in zijn woonplaats gecontroleerd op het gebruik van alcoholhoudende drank. Bij onderzoek op het politiebureau middels het ademanalyse-apparaat bleek dat de verdachte 0.8 promille alcohol in zijn bloed had. De automobilist kreeg een bekeuring van f 700.-.

Groningen: bromfietser onder invloed
Zondagochtend 27 juni jl. omstreeks 04.30 uur heeft de regiopolitie een 19-jarige brom-fietser uit de stad Groningen op het Gedempte Zuiderdiep in zijn woonplaats bekeurd voor het rijden onder invloed van alcoholhoudende drank. Het snelle rijgedrag van de verdachte viel een surveillance-eenheid op. De Groninger moest mee naar het politiebureau waar werd geconstateerd dat hij 1.0 promille alcohol in zijn bloed had. Hij kreeg een boete van f 585.-.

Appingedam: automobilist onder invloed
Zaterdagmiddag 26 juni jl. omstreeks 15.30 uur heeft de regiopolitie in de Wijkstraat in Appingedam een 38-jarige automobilist uit Loppersum voor overmatig drankgebruik aangehouden. De bestuurder kon pas, nadat hij met zijn voertuig tegen een geparkeerd staande personenauto was gebotst, na een korte schermutseling met de agenten worden aangehouden. Bij onderzoek bleek dat de verdachte 2.6 promille alcohol in zijn bloed had.

Leek: automobilist onder invloed
Zondagochtend 27 juni jl. omstreeks 06.00 uur heeft de regiopolitie een 32-jarige bestuurder van een personenauto uit Haulerwijk geverbaliseerd voor het rijden onder invloed van alcoholhoudende drank. Bij onderzoek op het politiebureau bleek dat de bestuurder 0.9 promille alcohol in zijn bloed had.

Veendam: belediging politiemedewerkers
Zaterdag 26 juni jl. omstreeks 15.00 uur zijn twee politiemedewerkers van de basiseenheid Veendam tijdens controle op het drankgebruik in het Julianapark in Veendam door een 20-jarige Veendammer beledigd. Op het moment dat de politiemedewerkers aan een viertal verdachten uit Veendam en Wildervank voor het in het openbaar nuttigen van alcoholhoudende drank in het park een bekeuring daarvoor uitdeelden, schold de 20-jarige verdachte de politiemensen voor 'kankerlijers' uit. Hij werd aangehouden, overgebracht naar het Veendammer politie-bureau en kreeg een boete van f 500.-.

Wildervank: motorfietser overschrijdt dubbele streep Zaterdagmiddag 26 juni jl. omstreeks 15.30 uur overschreed een 30-jarige Duitser uit Hepstedt (Duitsland) met zijn motorfiets op de Rijksweg 33 in Wildervank een doorgetrokken streep op het wegdek. Voorts haalde hij een personenauto in op het moment dat het tegemoetkomend verkeer deze auto voorbijreed. In overleg met de officier van justitie kreeg de Duitser een boete van f 500.-.

Vlagtwedde: man onder tractor
Zaterdagmiddag 26 juni jl. omstreeks 14.00 uur raakte een 53-jarige inwoner van
Vlag-twedde in de tuin van zijn woning aan de Vledderkamp in Vlagtwedde onder de tractor die hij zelf bestuurde. Het slachtoffer was bezig om met de tractor struiken en bomen uit de grond te trekken. De tractor die niet van een beveiliging was voorzien kantelde waardoor de bestuurder er onder kwam te liggen. Het slachtoffer is met hoofd- en gezichtsletsel naar het AZG overgebracht.

Winschoten: automobilist onder invloed
Zaterdagavond 26 juni jl. omstreeks 21.30 uur heeft de politie op de Venne in Winschoten een 44-jarige automobilist uit Midwolda bekeurd voor het rijden onder invloed van alcoholhoudende drank. Bij onderzoek bleek dat de bestuurder 1.4 promille alcohol in zijn bloed had. Hij kreeg een rijverbod van 7 uur.

Voor nadere informatie; afdeling voorlichting, 050 - 5995010