Politiebericht stad Groningen

Maandag, 28 juni 1999

Dagelijkse persberichten district Groningen/Haren

Bromfietser onder invloed
De politie heeft gisterochtend een 19-jarige Groninger aangehouden voor rijden onder invloed (1,3 promille). De man viel op toen hij met zijn bromfiets over het Damsterdiep reed. De politie achtervolgde de man die op de kruising met de Europaweg ook nog een rood verkeerslicht negeerde. De bromfietser is met een boete van fl. 550,- en een rijverbod van zes uur heengezonden. Zijn bromfiets bleef achter voor een technische controle.

Inbreker overmeesterd
Een 30-jarige man zonder woonplaats is gisterochtend in een woning aan de Korreweg overmeesterd door de 50-jarige bewoner van het pand. De man werd wakker door gestommel in de woonkamer en ging uit op onderzoek. In de woonkamer trof de man twee inbrekers aan die de boel overhoop haalden. Toen zij probeerden te vluchtten greep de man een van de twee vast en werkte hem tegen de grond. De politie trof de spartelende inbreker onder de man en zijn zoon aan. Hij is voor nader onderzoek ingesloten. De tweede verdachte is nog voortvluchtig. Diverse spullen, waaronder geld, wordt vermist.

Man aangehouden na vechtpartij
De politie heeft gisterochtend een 20-jarige man uit Groningen aangehouden, omdat hij een 20-jarige plaatsgenoot divers keren had geslagen en in zijn vinger had gebeten. De verdachte had opmerkingen gemaakt richting de 21-jarige vriendin van het slachtoffer, waardoor een vechtpartij op de Grote Markt ontstond, waarbij meerdere personen bij betrokken waren. De politie kon op aanwijzing door het slachtoffer de verdachte aanhouden. Deze werd al door omstanders 50 meter verderop in bedwang gehouden. Het slachtoffer moest voor behandeling van zijn verwondingen naar het ziekenhuis.

Onenigheid na aanrijding
De politie heeft vannacht een 22-jarige man uit Groningen op de Laan 40-45 aangehouden toen hij met pech langs de kant van de weg stond. De politie was al sinds de middag op zoek naar de man, omdat hij na een aanrijding met 34-jarige man uit Warffum een band van de man zijn auto lek had gestoken met een duikersmes. De verdachte had van de man geen voorrang gekregen op de Bedumerweg en haalde daarop de man in en ging op de rem staan waardoor een kop-staart-aanrijding ontstond. Aan het bureau bleek dat de man ook nog gehoord moest worden in verband met een inbraak. Hij is voor nader onderzoek ingesloten.

Wateroverlast door defecte afsluiting
Verschillende bewoners van de Moesstraat hebben afgelopen nacht te maken gehad met wateroverlast. De bovenbuurman was met vakantie gegaan en in zijn woning ging een waterafsluiting kapot, waardoor zijn woning en die van de buren blank stonden. Nadat de politie de voordeur had geforceerd, konden twee schoonmaakbedrijven aan de slag met dweilwerkzaamheden.

Uitslaande woningbrand
De uitslaande woningbrand heeft vannacht een leegstaande woning aan de Friesestraatweg gedeeltelijk in de as gelegd. De politie heeft de zaak in onderzoek.

Zonder rijbewijs de sloot in
Een 19-jarige man uit Zuidlaren is vannacht op de A-28 met de auto van zijn ouders in de sloot gereden. De man raakte in paniek door een inhalende auto en ging op de rem staan. Na een slippartij reed hij via de berm uiteindelijk de droge sloot in. De bestuurder en een 21-jarige inzittende uit Annen kwamen er met de schrik vanaf. De bestuurder verklaarde direct dat hij nog geen rijbewijs heeft en dat hij de auto had meegenomen, omdat zijn ouders op vakantie zijn. Het voertuig is afgesleept.

Voor nadere informatie, afdeling Voorlichting, 050 599 5010