Friesland Coberco neemt belang in Hongaars zuivelbedrijf

28 juni 1999

MiZo Baranyatej

Belang in Hongaars zuivelbedrijf

Friesland Coberco heeft een belang verworven van 39 procent van de aandelen in de Hongaarse zuivelonderneming MiZo Baranyatej. Dit belang is verkregen door het uitoefenen van een eerder verkregen optie op aandelen. Die optie is gebaseerd op contracten van het voormalige Coberco. Coberco oriënteerde zich destijds op de mogelijkheden een positie in Oost Europa op te bouwen.

MiZo Baranyatej behoort tot de grootste zuivelondernemingen in Hongarije met een omzet van 160 miljoen gulden en een melkverwerking van 225 miljoen kilogram. De belangrijkste producten zijn consumptiemelkproducten en kaas. Bij het bedrijf werken ruim 1.400 personen. Het bedrijf heeft zeven vestigingen in Hongarije, de belangrijkste in Pecs en Csorna.

Het verwerven van een belang in een Oost Europese zuivelonderneming past niet in de huidige strategie van Friesland Coberco. De concerndirectie beraadt zich dan ook nog over de wijze waarop het best met het belang kan worden omgegaan.