CDA: Indonesië en Albanië op landenlijst OS

CDA: Indonesië en Albanië op de OS-lijst

Den Haag, 28 juni 1999

CDA: Indonesië en Albanië op de landenlijst OS

Bij het Nota-overleg Landenbeleid Structurele Bilaterale Hulp pleit het CDA voor het plaatsen van Indones¡ë en Albanië op de landenlijst. Op deze lijst staan de landen waarmee Nederland in de toekomst een hulprelatie wil onderhouden.

Woordvoerster Agnes van Ardenne: .De regering is te afhoudend en passief ten opzichte van Indonesië, ondanks de voorzichtige toenadering van Habibie vorig jaar. Het is een land in transitie, met een ontwikkeling naar democratie. Een land waar Nederland van oudsher historische en culturele banden mee heeft en dat van groot belang is voor de regio. Wij vinden dat het tijd is om de structurele bilaterale relatie te herstellen en de dialoog met de nieuwe regering aan te gaan. Ook vinden we het vreemd dat Albanië niet op de lijst staat. Dit land heeft zwaar te lijden gehad van de Kosovo-crisis. Het is van groot belang voor de stabiliteit van de regio dat Albanië zich gesteund weet door donoren als Nederland..

Het CDA steunt het streven naar concentratie maar vindt de landenlijst nog te veel versnipperd. Van Ardenne: .De landenconcentratie komt nog onvoldoende uit de verf. Alles opgeteld zal het aantal hulpontvangende landen nog op 53 komen. En er komen landen op de lijst voor (Eritrea, Ethiopië, Pakistan, Zambia en Zimbabwe) die zich op grond van de criteria niet kwalificeren. Waarom laat Herfkens deze nog een jaar op de lijst staan als .twijfelgeval., terwijl nu wel de beslissing wordt genomen over het aangaan van een langdurige relatie? Ook Jemen (schending van mensenrechten) en India (land in conflict, verwikkeld in een wapenwedloop) horen niet op de lijst..

Het CDA vraagt aandacht voor het particulier initiatief en de medefinancierings-organisaties. Van Ardenne: .Deze minister heeft de neiging tot een grootschalige aanpak, via multilaterale organisaties. Wij krijgen de indruk dat de Nederlandse particuliere hulp en de inzet van het bedrijfsleven er minder zo toe doen. Terwijl micro-hulp, kleinschalige projecten, vaak meer effect sorteren dan hulp van land tot land. Bovendien wordt het draagvlak voor OS voor een groot deel gevormd door de activiteiten van talloze Nederlandse organisaties waarin mensen zich voor anderen elders in de wereld inzetten. Dit draagvlak moet gekoesterd worden..

Woordvoerder: Agnes van Ardenne 010-4346848