Nieuwsbank

Schrijft, screent en verspreidt persberichten voor journalistiek, search en social media. Hét startpunt om uw nieuws wereldkundig te maken. Ook voor follow-ups, pitches en korte videoproducties.

Geen Popmuseum in Veemarktkwartier Tilburg

Datum nieuwsfeit: 28-06-1999
Vindplaats van dit bericht
Bron: Razende Robot Reporter
Zoek soortgelijke berichten
Gemeente Tilburg

28-6-98

Geen Popmuseum in Veemarktkwartier

Gemeente zet in op thematische horeca en detailhandel

Het college heeft, op basis van een rapport van bureau LAgroup, Leisure & Arts Consulting, besloten het idee van een popmuseum in het Veemarktkwartier niet verder uit te werken. LAgroup adviseert om in te zetten op thematische detailhandel en horeca (bv een Rock Café). In het stedenbouwkundig plan en de nadere uitwerking van het Veemarktkwartier wordt rekening gehouden met de conclusie en aanbevelingen uit het rapport wat betreft de onderzochte publieksfuncties.

Bureau LAgroup heeft bekeken of er rond popmuziek een publieksfunctie te bedenken is die een passende aanvulling is op de bestaande en geplande voorzieningen, het dagbezoek van het Veemarktkwartier bevordert, zorgt voor een wederzijdse versterking binnen het Veemarktkwartier en de slaagkans van de overige projecten in het gebied vergroot. Ook de (financiële) haalbaarheid is onderzocht. Ten aanzien van een Popmuseum is LAgroup tot de conclusie gekomen dat Pop-relikwieën een uiterst smalle basis zijn voor een succesvol museum. Bovendien heeft zij twijfels over de marktpotentie van een dergelijk museum en de financiële haalbaarheid.

LAgroup vindt aantal combinaties van de hieronder genoemde publieksfuncties kansrijk en haalbaar. In ieder geval kan gedacht worden aan de combinatie attractie, café en winkel. Tevens kan, volgens LAgroup, een 'lifestyle mall' van waarde zijn voor het gebied. Hierin zouden dan typische horecagelegenheden, galeries, winkels, kiosken en informatiefuncties geïntegreerd kunnen worden.

Publieksfuncties

LAgroup heeft naast de mogelijkheden voor een museum, gekeken naar vijf andere mogelijke publieksfuncties: attractie, mediatheek, thematische horeca en thematische detailhandel.

Attractie

Een popattractie draagt niet bij aan de doelstelling van het Veemarktkwartier (productie, presentatie en verkoop van culturele producten). Zo'n attractie zorgt wel voor bezoekers waar andere functies hun voordeel mee doen. De komst van een attractie is echter helemaal afhankelijk van de markt, gemeentelijke bijdragen liggen dan ook niet voor de hand.

Mediatheek

Een mediatheek kan als spin-in-het-web fungeren in het aanbod van nationale en internationale popmuziek. Een mediatheek past goed binnen de Veemarktkwartierdoelstellingen, maar een marktkconforme exploitatie is niet te verwachten.

Thematische horeca

In het Veemarktkwartier zouden enkele cafés of hotels kunnen komen waar muziek centraal staat. Er zijn tevens collecties te zien. Voor deze horeca bestaan wereldwijd franchise-formules zoals Hardrock café en Planet Hollywood. Horeca kan alleen aanvullend zijn op andere functie in het Veemarktkwartier. Bovendien is er in de omgeving al veel horeca. Volgens LAgroup moet dan ook met enige terughoudendheid nieuwe horecagelegenheid gecreëerd worden.

Thematische detailhandel

Om met detailhandel voor aantrekkingskracht in het Veemarktkwartier te zorgen is vergaande specialisatie nodig, bijvoorbeeld verkoop van bladmuziek, instrumenten, etc. Thematische detailhandel past in het concept van het Veemarktkwartier.

reageer via disqus

Nieuwsbank op Twitter

Gratis persberichten ontvangen?

Registreer nu

Profiteer van het gratis Nieuwsbank persberichtenfilter

advertentie