RPF wil diervriendelijke kippenhouderij bevorderen

Datum nieuwsfeit: 28-06-1999

Sloopregeling voor legbatterijen

Stellingwerf wil diervriendelijke kippenhouderij bevorderen

(Persbericht RPF-fractie Tweede Kamer, 28 juni 1999)

De RPF-fractie wil een sloopregeling voor legbatterijen. De kippenhouder die op een diervriendelijker systeem overstapt en van zijn oude legbatterijen afwil, moet daarvoor een tegemoetkoming krijgen in de kosten.

Stellingwerf wil hiermee voorkomen dat oude legbatterijen in groten getale hun weg vinden naar Oost-Europa. Op dit moment gebeurt dat al, maar de komende jaren zullen vele boeren van honderdduizenden oude legbatterijen afwillen. De Europese ministers van Landbouw hebben onlangs besloten legbatterijen vanaf 2012 te verbieden. De kippen moeten dan in volières of grotere kooien worden ondergebracht of scharrelen.

Stellingwerf waarschuwt voor twee nadelen. Ten eerste wordt het probleem van de dieronvriendelijke methoden hierdoor verschoven naar het buitenland. En ten tweede creëren de boeren op deze manier hun eigen (dieronvriendelijke) concurrentie in Oost-Europa. Daarmee zijn noch de kippen, noch de sector zelf geholpen. De enige oplossing is de vrijkomende legbatterijen definitief uit de markt te nemen.

De Vaste Kamercommissie voor Landbouw vergadert morgen. Stellingwerf zal de minister vragen de sloopregeling in Nederland in te voeren en ook in Europees verband te bepleiten.

Voor meer informatie: Corien Lambregtse, fractievoorlichting, tel. 070 3183931 of 06 23039196