Telia Denmark realiseert nummerportabiliteit met Ascend

Datum nieuwsfeit: 29-06-1999

Telia Denmark realiseert nummerportabiliteit met Ascend-oplossing

Toonaangevende Intelligente Netwerk-architectuur basis voor verdere samenwerking

Alameda (Ca, USA) / Maarssen, juni - Ascend Communications - wereld­markt­leider in IN-oplossingen (Intelligent Network) voor het nieuwe publieke spraak/datanetwerk (NPN) - levert Telia Denmark een geavanceerde oplossing voor nummerportabiliteit. De netwerkaanbieder gaat nauw samenwerken met Ascend aan de verdere ontwikkeling en nieuwe diensten op basis van het nieuwe intelligente netwerk.
Evenals PTT's in andere Europese landen realiseert ook Telia Denmark, de grootste netwerkaanbieder in de noord-Baltische regio, nummerportabiliteit. Telefoonabonnees kunnen hierdoor met behoud van hun nummer overstappen naar een andere aanbieder, naar een andere locatie verhuizen, of overschakelen naar een andere dienstverlening zoals ISDN.

Nieuwe telecomdiensten
Het IN-platform van Ascend maakt ook een snel en eenvoudig te implementeren, betaalbare diversificatie van de te leveren diensten mogelijk. Hierdoor kunnen netwerkaanbieders gemakkelijker nieuwe diensten aanbieden hetgeen voor hen van groot belang is in de sterk ontwikkelende telecommunicatiemarkt. Een van de nieuwe functies binnen het IN, is - na verificatie van wie er belt - controle of deze bevoegd is om naar het gekozen nummer te bellen.

Het Service Management System (SMS) van Ascend voorziet in centraal beheer van het systeem en geeft controle over de primaire Number Portability database. Vanuit SMS worden de replicatie en synchronisatie van gegevens binnen het IN-netwerk aangestuurd. Hieronder valt ook het beheer van het Service Control Point (SCP), de online IN-database voor onder meer de opslag van statistische gegevens, voor alarmsignalering en filtering, voor rapportage en voor de gebruikersinterface.

99,999 procent
SCP is gebaseerd op een continu beschikbare, fouttolerante netwerkarchitectuur. Dit zogenaamde 'five nines' platform heeft een beschikbaarheid van 99,999 procent. De in hardware dubbel uitgevoerd systemen en de hiervoor ontwikkelde software zorgen voor de continuïteit wanneer een van de componenten het laat afweten. Als besturingssysteem wordt Fault Tolerant UNIX gebruikt. De ondersteuning van het SS7-protocol (Signalling System 7) dat wereldwijd in meer dan 60 grote telecommunicatienetwerken wordt toegepast, maakt een koppeling van afzonderlijke IN-elementen mogelijk.

Inl.: Ascend Communications Benelux, tel. +32 (0)2 467 8910 of +31 (0)346-586 111
e-mail: (fdedobbeleer@ascend.com) (B), (pmul@ascend.com) (NL), website: www.ascend.com

Ascend Communications Inc. - opgericht in 1989 en als fonds genoteerd op Nasdaq - ontwikkelt, produceert, ver­koopt en ondersteunt schaalbare 'remote access'- en netwerkproducten. Deze systemen voor PTT's, an­de­re netwerkaanbieders en Internet Service Providers (ISP's) vormen de basis van de wereldwijde publieke communi­catie-infrastructuur en van bedrijfsnetwerken. Daarmee heeft Ascend een toonaangevende rol in de 'remote access'- en 'backbone'-markt voor Internet-toegang, telewerken, computergebruik op afstand en Virtuele Privé Netwerken (VPN's) voor communicatie tussen bedrijfsvestigingen. Ascend Commu­nications Inc., gevestigd in Alameda (CA), levert zijn producten via 28 eigen ves­ti­gin­gen - waaronder Maarssen (NL) en Groot-Bijgaarden (B) - en een wereldwijd netwerk van resellers in meer dan 40 landen.

Inlichtingen voor de pers:
Dick de Bruijn - CSI Public Relations, Rotterdam
+31 10 461 2769 (direct number +31 516 433 666)