Politiebericht stad Groningen

Dinsdag, 29 juni 1999

Dagelijkse persberichten district Groningen/Haren

Agenten gewond bij aanhouding
Maandagochtend raakten drie agenten gewond bij de aanhouding van een 24-jarige man uit Groningen. De man bleek te zijn weggelopen uit een psychiatrische inrichting. Toen de agenten hem uit zijn woning aan de Jupiterstraat wilden halen ging hij door het lint. De man sloeg wild om zich heen, waarbij een agent een forse hoofdwond opliep, terwijl de andere beide agenten licht letsel aan hand en hoofd kregen. De patient kon worden aangehouden en teruggebracht naar het psychiatrisch ziekenhuis.

Inbraak met forse schade
Bij een inbraak afgelopen weekend in een garagebedrijf aan de Oosterhamriklaan werd door de daders een forse schade aangericht. De daders kwamen het pand binnen door een dakkoepel te vernielen. Geparkeerde auto?s in de garage liepen daarbij schade op. Bovendien lieten de daders zich boven op een nieuwe auto vallen, waardoor deze forse deuken opliep. Uit het pand werden poetsmachines, een kleding reinigingsmachine en een telefoon en fax ontvreemd. De schade is enkele duizenden guldens.

Man valt van ladder
Op de Eendrachtskade raakte maandagmorgen een 42-jarige man uit Franeker gewond aan zijn rug. De man was bezig met gevelwerkzaamheden. Doordat hij zich op de door hem gebruikte ladder verstapte viel hij enkele meters naar beneden op een geparkeerde auto. De man moest naar het ziekenhuis worden gebracht. De Arbeidsinspectie stelt een onderzoek in.

Kraanwagen velt boom
Een 44-jarige kraanmachinist uit Surhuisterveen botste maandagochtend op de Westersingel met zijn kraan tegen een boom. De man wilde op de kruising met de Blekenweg op de rijbaan keren. De giek van de kraan bleek echter te groot, waardoor de kraan een boom ontwortelde. De boom brak af en kwam op de rijbaan van de Westersingel terecht. De brandweer en milieudienst moesten de boom verwijderen.

Dealer aangehouden
Op de Noorderbuitensingel werd maandagochtend een 40-jarige stadjer aangehouden. De man trachtte in het Noorderplantsoen drugs te verhandelen. Hij bleek in het bezit van een paar gram drugs. Bij onderzoek bleek de man nog een gevangenisstraf te moeten uitzitten. Na verhoor werd hij overgedragen aan de parketpolitie.

Controles
Een 46-jarige stadjer werd afgelopen nacht op de Goudlaan aangehouden. De man bleek onder invloed van alcohol in zijn auto te rijden. Bij controle bleek hij bijna 1.5 promille alcohol in zijn bloed te hebben. Op dezelfde weg werd een 42-jarige Delfzijlster aangehouden met ruim 0.5 promille in zijn bloed. Beiden kregen een proces verbaal. Een 21-jarige man uit Groningen werd bij een controle op de Westerhaven aangehouden. Hij bleek niet in het bezit van een rijbewijs. De door hem bestuurde auto werd achter het politiebureau gestald. Hij kreeg een proces verbaal.

Heterdaad na inbraak
Op de Heesterpoort werden afgelopen nacht een 31-jarige en 44-jarige Groninger aangehouden. De mannen reden met grote snelheid over het Damsterdiep. Toen agenten hen wilden controleren gingen ze er vandoor. Na
een korte achtervolging werd de auto op de Heesterpoort stil gezet. De 31-jarige bestuurder trachtte er lopend vandoor te gaan, maar na een korte achtervolging werd hij in de bosjes aangetroffen. Beide verdachten werden overgebracht naar het bureau. De door hen gebruikte auto bleek vannacht te zijn gestolen. Bovendien troffen agenten een grote hoeveelheid nieuwe kleding in de auto aan, welke afgelopen nacht vermoedelijk bij een inbraak in Appingedam zijn weggenomen. De verdachten zitten vast.

Vernieling fiets
Een 24-jarige stadjer werd op de Grote Markt aangehouden. Agenten zagen dat de man fietsen stond te vernielen. Bij zijn aanhouding verklaarde de man dat inmiddels voor de vierde keer een fiets van hem was gestolen. De man kreeg een proces verbaal.

Ongeval met letsel
Op de Zonnelaan raakte maandagmiddag een 22-jarige Groningse aan voet en been gewond. De vrouw wilde de Zonnelaan oversteken, waarbij zij de auto van een 48-jarige man uit Tynaarlo niet zag aankomen. De vrouw moest naar het ziekenhuis worden gebracht. Fiets en auto liepen lichte schade op.

Auto in beslag genomen na achtervolging
Een 30-jarige man uit Zandvoort raakte afgelopen nacht zijn auto kwijt, nadat hij trachtte aan de politie te ontkomen. Op de Bornholmstraat zagen agenten de man met hoge snelheid rijden. Toen zij hem wilden staande houden ging de man er vandoor. Met hoge snelheid en het negeren van diverse verkeerslichten en stoptekens van de politie ging de rit naar Lewenborg. Op de Kluiverboom zagen agenten kans de man te laten stoppen. De bestuurder werd aangehouden. Het voertuig bleek niet verzekerd en werd aan het bureau gestald. De man werd na verhoor heengezonden.

Mishandeling en vernieling
Een 38-jarige man uit Groningen werd vannacht in een woning aan de Ypemaheerd aangehouden. De man wilde de woning van zijn 31-jarige vriendin niet verlaten, nadat hij haar had mishandeld en diverse vernielingen had gepleegd. Hij werd ingesloten voor huisvredebreuk, vernieling en mishandeling.

Voor nader informatie, afdeling voorlichting, 050 599 5010