PvdA inventariseert oplossingen opkomst verkiezingen

Datum nieuwsfeit: 29-06-1999
Partij van de Arbeid

PvdA inventariseert oplossingen om opkomst bij verkiezingen te verhogen
29 juni 1999 PvdA-voorlichting

Sinds het midden van de jaren tachtig nemen steeds minder Nederlanders de moeite om naar de stembus te gaan. Vooral jongeren, lager opgeleiden en niet-gelovigen zien verhoudingsgewijs weinig reden om van hun stemrecht gebruik te maken. Met name bij zogeheten second order-verkiezingen (dat zijn eigenlijk alle verkiezingen behalve die voor de Tweede Kamer) blijven deze groepen thuis.

Maandag 28 juni werd onder leiding van PvdA-kamerlid Peter Rehwinkel in de Tweede Kamer door o.a. Jos van Kemenade (Commissaris van de Koningin in Noord-Holland), Rudy Andeweg (hoogleraar empirische politicologie) en Ad Melkert (fractievoorzitter van de PvdA) gediscussieerd over de oorzaken van deze dalende opkomstcijfers en mogelijke oplossingen om deze trend te doorbreken.

Redenen waarom de kiezer de gang naar de stembus niet maakt lopen sterk uiteen. Volgens het Nationaal Kiezersonderzoek geeft een groep aan geen tijd te hebben gehad, afwezig te zijn geweest, geen stemkaart te hebben ontvangen of dat ze ziek waren. Naast deze redenen van praktische aard kunnen ook politieke redenen worden onderscheiden, bijvoorbeeld omdat stemgerechtigden het nut van verkiezingen niet inzien of omdat ze geen belangstelling voor of geen vertrouwen meer in de politiek hebben.

Soms liggen oplossingen erg voor de hand. Zoals het mijden van vakanties of het verstrekken van meer informatie over kandidaten op kieslijsten. Daarnaast zijn ook drastische maatregelen mogelijk. Hierbij valt te denken aan de herinvoering van de opkomstplicht, institutionele hervormingen of het gebruik van sancties. Hiervoor bestond bij de deelnemers weinig steun. Wel voelden zij veel voor oplossingen als het mijden van werkdagen, verkiezingen spreiden over meerdere dagen, vooraf stemmen, het combineren van verkiezingen, een mobiel stemlokaal en de uitbreiding van stemwijze (per post, telefonisch of via internet).

Ter afsluiting van het symposium gaf PvdA-fractievoorzitter Melkert aan dat de fractie de komende tijd zal discussiëren over de te ontwikkelen initiatieven op dit vlak. Zelf geeft hij de voorkeur aan oplossingen die op relatief korte termijn kunnen worden gerealiseerd.