Belg gulle gever van bloemetje

Datum nieuwsfeit: 29-06-1999
TuinbouwNet

Belg gulle gever van bloemetje

Bloemen en bloemstukken zijn in België favoriet als `klein' geschenk. De populariteit van bloemen als klein cadeau is vorig jaar zelfs licht gestegen vergeleken met 1997. Dat vond plaats bij een krimpende Belgische cadeaumarkt. Dit blijkt uit een marktonderzoek dat het Productschap Tuinbouw heeft laten uitvoeren op verzoek van Bloemenbureau Holland.

Tweederde van de Belgische huishoudens kocht in 1998 wel eens een bos bloemen. Het grootste deel van de bloemen wordt cadeau gegeven. Bijna alle bloemen en planten die vorig jaar in België cadeau werden gedaan, vallen in de categorie `kleine' cadeaus; namelijk zo'n 94 procent. In de top 5 van kleine cadeaus (tot 1.000 Bfr) staan bloemen en bloemstukken op de eerste plaats. Dat geldt zowel voor aantallen als geldbesteding. Daarbij vond er eind 1997 een BTW-verlaging plaats voor bloemen en planten van 21 naar 6 procent. Hierdoor zijn de kosten voor deze producten gedaald, wat zijn weerslag heeft op de bestedingen.

Verjaardagen zijn de belangrijkste geefmomenten voor kleine cadeaus, op de voet gevolgd door kerst. In de meeste gevallen is de ontvanger een familielid. Daarentegen zijn bloemenbonnen niet populair in België. Ook planten worden zelden cadeau gedaan.

Meer informatie over de Belgische markt voor bloemen en planten is te vinden in: `Cadeaumonitor België 1997/1998' (PT 99-49) en in: `Het gezinsverbruik van bloemen en planten in België 1997-1998' (PT 99-34). Beide rapporten zijn voor kwekers en handelaren gratis te verkrijgen bij het Productschap Tuinbouw onder telefoonnummer 070 - 304 12 96.