Meer winst en omzet MGE UPS systems 1998

Datum nieuwsfeit: 29-06-1999

MEER WINST EN OMZET MGE UPS SYSTEMS 1998

Omzet MGE UPS SYSTEMS stijgt met 14 procent en netto winst met 43 procent

Waddinxveen, 29 juni 1999. De omzet van MGE UPS SYSTEMS is in verhouding tot het boekjaar 1997 met 14 procent gestegen van 772,7 miljoen gulden naar 873,5 miljoen gulden. Door een sterke groei in het afgelopen boekjaar, 15 procent in Europa, 16 procent in de Verenigde Staten en 13 procent in Azik, steeg de winst (voor rente en belasting) naar zon 83,9 miljoen gulden, 43 procent meer dan in het boekjaar daarvoor.

MGE is sinds 27 september 1996 een onafhankelijk bedrijf. De holding waarvan zij on-derdeel uitmaakt, wordt gevormd door Euro Capital Partners en andere investeerders (71%), personeel van MGE UPS SYSTEMS (15%) en Schneider Electronic S.A. (14%).
MGE UPS SYSTEMS heeft veel voordeel van de door Merlin Gerin en Square D. door de jaren heen opgebouwde knowhow. Gezien haar 35 jaar ervaring in het ontwerpen, produceren en verkopen UPS-systemen is MGE een technologisch innovatief bedrijf.

Verwachtingen 1999
De verkoop buiten Frankrijk bedraagt 75 procent van de totale omzet van MGE UPS SYSTEMS. Verwacht wordt dat dit percentage in het boekjaar 1999 zal stijgen.
De doelstelling voor het huidige boekjaar is het bereiken van een zelfde groei, tussen de 15 en de 20 procent, voor alle sectoren en markten, in de computer en telecommunicatie branche. De groei wordt mede veroorzaakt door de oprichting van dochterbedrijven over de gehele wereld.

De markt
De groei van de UPS markt houd direct verband met computer markt. UPS-systemen bieden een waardevolle beveiliging van computer applicaties en worden daarom gezien als volwaardige randapparatuur. Vandaag de dag is twee derde van de UPS verkopen direct gerelateerd aan computer systemen. De ontwikkelingen in de telecommunicatiebranche en het Internet gecombineerd met de groei van netwerken zijn stimulerend voor de UPS markt en legt een basis voor toekomstige groei.

Wereldwijd wordt de UPS markt geschat op een omzet van 8,7 miljard gulden en een groei van ongeveer 8 procent per jaar. De groei van MGE sales is twee keer zo hoog als de markt.
MGE verkocht meer dan 18 procent systemen voor onder de 10 kVA en meer dan 12 procent aan systemen boven de 10 kVA (producten en services).

MGE UPS SYSTEMS heeft een marktaandeel van 10 procent van de wereldmarkt. De Europese markt is 2,3 miljard gulden groot.
MGE UPS SYSTEMS beschikt nu over een Europees marktaandeel van 20 procent.

De Franse markt waar MGE een marktaandeel van 50 procent heeft, is 436,7 miljoen gulden groot.

De Aziatische en Noord Amerikaanse markt vertonen een sterke groei van meer dan 10 procent per jaar.

Indien de verwachte groei stabiel blijkt te zijn, verwacht MGE op de lange termijn 30 procent van haar omzet te behalen in de Verenigde Staten, 45 procent in Europa en 25 procent in Azik.

Vestigingen
MGE heeft twee Research & Development centra, een in Grenoble, Frankrijk en een tweede in Costa Mesa, USA. Van de omzet wordt 4 procent aangewend voor R&D activiteiten.
Het bedrijf is actief in ruim 100 landen op ieder continent. Ze beschikt over vier productie eenheden (twee in Europa, iin in Azik en iin in de Verenigde Staten), die allen ISO 9001, ISO 9002 en ISO 14001 gecertificeerd zijn.

In 1998 werden dochterbedrijven opgezet in Maleisik, Brazilik, Argentinik, Zuid Afrika en Polen.

In het huidige boekjaar zullen bedrijven in Turkije, India, Griekenland, Latijns Amerika en Zuid Korea worden opgezet.

Bij MGE zijn 2.200 personen werkzaam. In 1998 kwamen er 340 bij.

Over MGE UPS Systems
Het bedrijf ontstond in 1996 uit een afdeling van de multinational Schneider Group waarin het 35 jaar voortbouwde op de merken Merlin Gerin, Topaz en Square D. Haar UPS-producten, stroomconditioners en bijbehorende communicatie-software bieden een stroombeveiliging voor een brede waaier aan toepassingen, van grote mainframe- tot midrange-systemen, pc-netwerken en standalone pc's. Het bedrijf heeft zijn hoofdzetel in Grenoble, Frankrijk. MGE heeft een omzet van ruim 470 miljoen dollar is met meer dan 2.000 medewerkers vertegenwoordigd in ruim 100 landen in alle werelddelen. De producten en diensten worden intensief gebruikt in de sectoren IT, financikle dienstverlening, telecommunicatie, gezondheidszorg, transport en overheid. Belangrijke relaties zijn onder meer KPMG, British Telecom, IBM, HP en Sun.

Noot voor redacties