Behandeling 'Derde Eeuw Spoor' na de zomer

Nieuws Spoorwegvakbond FSV

Behandeling 'Derde Eeuw Spoor' na de zomer

Utrecht, 29 juni 1999

De behandeling van de beleidsnota 'De Derde Eeuw Spoor' in de Tweede Kamer zal pas na de zomer plaatsvinden. Dit blijkt uit een brief van 19 mei 1999 van minister Netelenbos aan de voorzitter van de Tweede Kamer. In deze brief gaat de minister met name in op de tenderprocedure van de HSL-Zuid, omdat uitstel tot vertraging van de exploitatie zal leiden.

Tijdens de FSV-ledenraadplegingen over 'Bestemming: Klant' is ook gesproken over de HSL-Zuid, mede omdat de directie van NS Reizigers bij voortduring aangeeft dat het niet binnenhalen van de HSL-Zuid negatieve consequenties zal hebben op de huidige dienstverlening. In gesprekken met de leden blijken er nogal wat misverstanden te leven over het eerste bod dat NS Reizigers mag uitbrengen. Velen denken namelijk dat het hier gaat om de HSL-Zuid naar Parijs. De minister is in haar brief echter duidelijk en laat hier geen misverstand over bestaan.
Begin juni 1999 is gestart met de aanbestedingsprocedure voor het binnenlandse vervoer. De NS mag daar dus een eerste bod op doen, waarbij het de NS vrij staat om diensten aan te bieden die verder doorlopen in het kernnet.

Verder laat de minister weten dat, om speciale rechten te kunnen verlenen voor internationaal vervoer op Nederlands grondgebied, deze rechten conform het Europees recht openbaar worden aanbesteed. "De NS mag geen meerderheidsaandeel verkrijgen in het consortium dat het Nederlands deel van het internationale HSL-vervoer verzorgt. Daarover zullen met de NS afspraken moeten worden gemaakt in het kader van de contractering van het binnenlands vervoer." , aldus de minister.

De FSV is uitermate benieuwd hoe deze aanbesteding zich verder ontwikkelt, zeker niet in de laatste plaats vanwege het feit dat hiermee ook vele personele belangen zijn gemoeid.