IBM en Rational gaan strategische alliantie aan

Datum nieuwsfeit: 30-06-1999
Vergaande integratie tussen IBM's eBusiness software en Rational Suite

Hoofddorp, 30 juni 1999 - IBM en Rational Software Corporation hebben een strategische alliantie gesloten om gezamenlijk software te ontwikkelen en op de markt te brengen. Deze software helpt klanten de ontwikkeling en de toepassing van e-business applicaties te versnellen. Organisaties kunnen met deze software tegen lagere kosten, met minder risico en in kortere tijd de overstap naar e-business maken.

De alliantie onderstreept het belang dat IBM en Rational hechten aan het leveren van e-business software die gebaseerd is op open standaarden, zoals XML en Java. Met deze software kunnen softwareteams naadloos e-business bedrijfsapplicaties ontwerpen, ontwikkelen, testen en in gebruik nemen. Door gezamenlijke inspanningen zullen IBM en Rational oplossingen aanbieden die het gehele applicatieontwikkelproces ondersteunen. Door middel van tools die geoptimaliseerd zijn voor elke taak binnen het ontwikkelteam zullen deze oplossingen voorzien in: modellering van bedrijfsprocessen, definitie van de zakelijke vereisten, visuele modellering, het genereren van code, configuratiebeheer, traceren van defecten, testen, 'deployment' en systeembeheer.
IBM en Rational ontwikkelen momenteel een blauwdruk voor een vergaande integratie van Rational Suite met de software van IBM Application Framework voor e-business. Het eerste resultaat van dit 'partnership' is een nieuwe integratie van IBM's VisualAge ontwikkelomgeving en Rational Suite. Deze integratie wordt tot stand gebracht door tussen deze ontwikkelomgevingen een op standaards gebaseerde XML Metadata Interchange (XMI) 'brug' te slaan. Deze brug zorgt voor het volledig genereren van Java-code vanuit modellen, en het genereren van modellen vanuit Java. De integratie wordt geleverd als een add-on voor VisualAge for Java en zal voor geregistreerde gebruikers te downloaden zijn vanaf de VisualAge Developer resource site binnen het Visual Developer Domain (www.software.ibm.com/vadd).

Geïntegreerde oplossing
De aankondiging bouwt voort op al eerder gerealiseerde integraties van de producten van IBM en Rational. Momenteel bieden IBM's SanFrancisco bedrijfsprocescomponenten van Rational Rose modellen binnen het SanFrancisco Application Framework.
Verder is IBM's Insurance Application Architecture in de integratie met Rational Rose en wordt Rational Suite TestStudio gebruikt voor het automated testen van applicaties, die zijn geschreven in IBM's VisualAge for Java, te automatiseren. Daarnaast is de Rational Suite PerformanceStudio bruikbaar voor het testen van applicaties die zijn gebouwd op IBM's WebSphere Application Server. De nieuwe alliantie brengt een formele relatie tot stand voor het leveren van een nog verdergaande integratie tussen Rational Suite en de tools en run-time omgevingen binnen IBM's Application Framework voor e-business.

IBM's Application Framework voor e-business en Rational Suite IBM's Application Framework voor e-business is een op standaarden gebaseerde methodologie die klanten, partners en ontwikkelaars helpt e-business-systemen te bouwen. Dit raamwerk combineert toonaangevende producten met bewezen methodologieën voor het ontwikkelen en de ingebruikstelling van applicaties. Dit product geeft organisaties de beschikking over de expertise van IBM met betrekking tot het transformeren van essentiële bedrijfsprocessen, het bouwen van e-business applicaties en het gebruik maken van oplossingen in schaalbare en veilige omgevingen. Het Framework is gebaseerd op een open, heterogene omgeving. Standaarden, waaronder Java, Enterprise JavaBeans, Corba en XML vereenvoudigen het ontwikkelen van applicaties. Met Framwork kunnen ontwikkelaars applicaties schrijven op het platform waar zij de voorkeur aan geven. Deze applicaties kunnen zij vervolgens in gebruik nemen binnen een multiplatform netwerk, zonder de code te hoeven herschrijven. Het Application Framework voor e-business biedt ontwikkelaars niet alleen een open, standaardplatform voor Rational, maar ze kunnen hiermee ook IBM's toonaangevende reeks van servers, waaronder RS/6000, AS/400 S/390 en Netfinity, integreren en optimaal benutten.
Rational Suite biedt binnen het Application Framework voor e-business een oplossing die eenheid brengt binnen softwareteams en hen geïntegreerde oplossingen laat bouwen. Deze zijn geoptimaliseerd voor de belangrijke taken van softwareteams: analyse, ontwikkelen en testen. Rational Suite zorgt voor het beheer van de systeemeisen, visuele modellering, automatisch testen, testen van performance, change requests en het automatiseren van documentatie.
Over IBM
IBM is 's werelds grootste IT-bedrijf, met tachtig jaar ervaring met bedrijven te helpen te innoveren. IBM Software biedt de meest uitgebreide reeks van applicaties, middleware en besturingssystemen voor alle typen computers, hetgeen klanten in staat stelt optimaal te functioneren in het nieuwe e-business tijdperk. Meer informatie over IBM software is te vinden op: www.software.ibm.com.

Over Rational
Rational Software (Corporation) (NASDAQ: RATL) is een toonaangevend aanbieder van ontwikkelgereedschappen voor softwareontwikkelaars van technische, ingebedde, web-, e-commerce- en zakelijke informatiesystemen. Rational realiseerde in boekjaar 1999 (dat eindigde op 31 maart 1999) een omzet van 411,8 miljoen dollar en biedt wereldwijd werk aan meer dan 2000 mensen. De veelomvattende oplossingen van Rational vormen een antwoord op de grote problemen waar ontwikkelaars van bedrijfskritische softwaretoepassingen mee worden geconfronteerd. Deze oplossingen verbeteren in belangrijke mate de effectiviteit en productiviteit van softwareontwikkelteams, waardoor zij de ontwikkelcyclus kunnen verkorten en een betere kwaliteit kunnen afleveren. Meer informatie over Rational is te vinden op: www.rational.com.

Voor meer informatie
Rational Software Benelux B.V., Pratap Raju, telefoon 023 - 5684656, e-mail (praju@rational.com) of Monogram Communication Strategies (MCS) BV, Robert W. de Moll, telefoon 023 - 5628208, e-mail (robertdm@monogram.nl)

Rational Software, Rational Suite Enterprise, Rational Suite AnalystStudio, Rational Suite DevelopmentStudio, Rational Suite TestStudio, Rational Suite PerformanceStudio, Rational Rose, Rational ClearCase, Rational RequisitePro en het Rational-logo zijn handelsmerken of geregistreerde handelsmerken van Rational Software Corporation in de Verenigde Staten en in andere landen.