EMC Nederland gecertificeerd voor ISO 9002-kwaliteitsnorm

Datum nieuwsfeit: 30-06-1999
Erkenning voor hoge, consistente kwaliteit van dienstverlening en producten

Nieuwegein, 30 juni 1999 - Bureau Veritas Quality International B.V. (BVQI) uit Rotterdam heeft het ISO 9002-certificaat toegekend aan EMC Nederland. Dit certificaat garandeert dat de complete Nederlandse EMC-organisatie werkt volgens strikt vastgestelde normen en haar klanten producten en diensten levert van een consistente, hoge kwaliteit. EMC heeft voor het ISO 9002-certificaat een kwaliteitssysteem opgezet, waarin de primaire bedrijfsprocessen zijn vastgelegd. Tevens is de werkwijze opgenomen in een kwaliteitshandboek voor de medewerkers.

De beide fabrieken van EMC in Hopkinton (VS) en in Cork (Ierland) beschikken reeds over het ISO 9001-certificaat, dat identiek is aan ISO 9002 met uitzondering van een aantal paragrafen over ontwerp en productie. Het is een algemeen beleid van EMC Corporation om alle EMC-verkoopkantoren in de wereld te laten voldoen aan de ISO 9002-norm.

Tijdens de invoering van het kwaliteitssysteem heeft EMC Nederland een groot aantal bedrijfsprocessen in kaart gebracht en vastgelegd in 25 procedures, die verzameld zijn in het kwaliteitshandboek. Door gebruik te maken van dit handboek kunnen werknemers eenduidige werkwijzen hanteren en is het mogelijk om de eindresultaten grondig te analyseren. Aan de hand van deze analyse kan EMC haar bedrijfsprocessen optimaliseren en haar klanten kwalitatief hoogstaande diensten en producten leveren. Iedere EMC-medewerker beschikt over een exemplaar van dit handboek, dat regelmatig wordt geactualiseerd.

BVQI heeft vestigingen over de hele wereld en is bevoegd om ISO-certificaten toe te kennen aan organisaties die werken volgens de duidelijk vastgelegde, wereldwijd erkende ISO kwaliteitsnormen. BVQI heeft in januari van dit jaar geverifieerd dat het door EMC opgestelde kwaliteitssysteem en de bijbehorende documentatie voldeden aan de ISO 9002-norm. In mei 1999 is het definitieve certificatieonderzoek uitgevoerd waarbij beoordeeld werd of de normen uit het kwaliteitsonderzoek ook in praktijk zijn geïmplementeerd en uitgevoerd. 29 mei j.l. is het certificaat officieel uitgereikt aan EMC Nederland.

EMC
EMC Corporation, gevestigd in Hopkinton, de Verenigde Staten, is naast IBM de grootste producent van intelligente 'disk storage' systemen voor opslag en opvragen van informatie. Het aanbod bestaat op dit moment uit de Symmetrix-serie voor mainframes van IBM, Bull, Siemens en Unisys en open systemen. Daarnaast levert EMC belangrijke softwareoplossingen voor data sharing, netwerk file services, remote mirroring en enterprise storage en back-up. EMC staat genoteerd op de New York Stock Exchange (NYSE) en beschikt over eigen vestigingen in de meeste landen, waaronder EMC Computer Systems (Benelux) B.V. in Nieuwegein. EMC behaalde over het boekjaar 1998 een omzet van $3,97 miljard en een winst van $ 793 miljoen. Informatie over EMC en haar producten is beschikbaar op het World Wide Web op .

Voor meer informatie:
EMC Computer Systems (Benelux) B.V., tel: 030 600 92 00, contactpersoon: Rob Venstra of
Monogram Communication Strategies (MCS) BV, tel : 023 562 82 08, contactpersoon: Berith Selling
(e-mail: (beriths@monogram.nl)) of Robert W. de Moll (e-mail: (robertdm@monogram.nl)).