Cito organiseert testafname voor honderdduizend Europeanen

Contract Cito Sylvan Prometric

Persbericht 30 juni 1999

Cito organiseert testafname voor honderdduizend Europeanen

Meer dan honderdduizend Europeanen, van Rusland tot Italië en van Israël tot IJsland, krijgen het komend jaar met het Arnhemse Cito te maken. Het Cito (Instituut voor Toetsontwikkeling) organiseert voor heel Europa al een aantal jaren onder meer de afname van de Test of English as a Foreign Language (TOEFL). Iedere Europeaan die in de Verenigde Staten wil studeren moet deze test met goed gevolg hebben afgelegd om toegelaten te worden tot een universiteit. De afname ervan gebeurde tot voor kort nog in gedrukte vorm. Tegenwoordig wordt de test afgenomen per computer. Dat gebeurt in circa 50 testcentra in zo'n 30 Europese landen. Het Amerikaanse bedrijf Sylvan beheert die testcentra. Cito en Sylvan zijn overeen gekomen dat de organisatie van de tests in handen blijft van het Cito.

Het Cito kan in de Sylvan-centra ook eigen tests afnemen.

Met de overeenkomst is een bedrag van ƒ 3.000.000,- gemoeid. Aan werkgelegenheid gaat het om ongeveer 30 mensen.

Voor het plaatsen van kandidaten heeft het Cito een zogeheten call center ingericht waar geschoold personeel telefonisch uit heel Europa aanvragen voor het afleggen van de TOEFL en andere voor Amerika verplichte tests afhandelt. Vanuit dit centrum wordt ook informatiemateriaal aan de kandidaten gestuurd.

Eigen tests

Cito en Sylvan zijn ook contractueel overeen gekomen dat het Cito in de testcentra eigen tests mag afnemen. Het gaat daarbij in de eerste plaats om het afnemen van tests in de twee Nederlandse testcentra in Woerden en Arnhem. Daar worden jaarlijks onder meer vele honderden Cito-tests afgenomen voor de Stichting opleidingen en examens voor documentaire informatievoorziening en administratieve organisatie (SOD).

Het afleggen van tests achter de computer, waaronder computer based tests, wordt steeds belangrijker voor het onderwijs en voor bedrijven. Het Cito heeft via deze testcentra de mogelijkheid om zijn klanten ook met dergelijke toetsen van dienst te zijn.

Cito

Het Cito is het expertisecentrum in Nederland dat toetsen, examens en examensystemen ontwikkelt die gebruikt worden voor het beoordelen van leerlingen, cursisten, onderwijsleerprocessen en onderwijssystemen. Daarnaast biedt het instituut een breed scala aan cursussen en diensten op het gebied van toetsing en evaluatie. Het Cito werkt voor het primair onderwijs, het voortgezet onderwijs, het beroepsonderwijs en de volwasseneneducatie en voor branche- en bedrijfsopleidingen. Het instituut werkt niet alleen in Nederland, maar verricht werkzaamheden in en voor een groot aantal landen binnen en buiten Europa.

Sylvan Prometric

Sylvan Prometric is onderdeel van Sylvan Learning Systems, Inc., wereldwijd marktleider op het gebied van computer ondersteund onderwijs. Via haar wereldomspannende computernetwerk neemt Sylvan Prometric tests af voor certificaten in de IT branche, toelating tot academische studies en certificaten en diploma's voor een groot aantal beroepsgroepen. In 1998 verzorgde Sylvan Prometric via haar computernetwerk van meer dan 3.000 testcenters in 147 landen ruim drie miljoen tests in 25 talen. Sylvan Prometric levert standaardtests aan ruim 150 klanten, onder meer voor vrijwel alle belangrijke certificaten in de IT branche.