UOG en Mobil eens over levering primair gas aan Dolphin

Datum nieuwsfeit: 01-07-1999

Londen, 1 juli 1999

UOG & MOBIL EENS OVER LEVERING PRIMAIR GAS AAN DOLPHIN

De UAE Offset Group (UOG) heeft een overeenkomst gesloten met Mobil Oil Qatar, een dochteronderneming van Mobil Corporation, een van de grootste energiebedrijven ter wereld. De overeenkomst behelst een eerste stap tot de levering van primair gas via het Dolphin initiatief. Het Dolphin initiatief is het grootste energieprogramma ter wereld, dat tot doel heeft de economische ontwikkelingen in de Golfregio en daarbuiten te stimuleren.

Conform het "Memorandum of Understanding", dat vandaag in Abu Dhabi werd ondertekend met de UOG, zal Mobil Oil Qatar Inc. beginnen met onderhandelingen over een lange termijn leveringsovereenkomst voor primair gas aan Dolphin. De partijen schatten dat de hoeveelheden zullen variëren tussen 300 en 500 miljoen kubieke voet gas per dag.

Mohammed Al Mazroui, plaatsvervangend voorzitter van de UOG, die het Memorandum of Understanding ondertekende namens de door de regering van Abu Dhabi gesponsorde organisatie, zegt : "Met dit Memorandum of Understanding wordt het proces in gang gezet om te waarborgen dat Dolphin als eerste het primair gas uit bestaande productielocaties ontvangt, bestemd voor de Verenigde Arabische Emiraten en Oman."

Daarnaast heeft de UOG een Memorandum of Understanding ondertekend met vertegenwoordigers van de regeringen van Dubai, Oman en Pakistan voor de aankoop van geproduceerd gas.

Het Memorandum of Understanding biedt de UOG ook de mogelijkheid om deel te nemen aan Mobils project om gas te produceren uit het North Field van Qatar (Mobils Enhanced Gas Utilization Project). De ondertekenaars verwachten een bindende overeenkomst aan het eind van dit jaar gereed te hebben.

Dr Amin Badr-El-Din, voorzitter van de UOG, zegt: "Dit is een bijzondere mijlpaal in de ontwikkeling van het Dolphin initiatief. Het Memorandum of Understanding met Mobil is de eerste overeenkomst met een wereldwijd energieconcern en ondersteunt de verandering van Dolphins bedrijfsstrategie naar implementatie."

Ken Hull, algemeen directeur van Mobil Oil Qatar, zegt: "Mobil is verheugd over het feit te gaan samenwerken met de UOG om zo een eerste stap te zetten naar een potentieel gasnetwerk in de Golfregio. Dankzij Mobils langdurige en strategische partnership met de Qatar General Petroleum Corporation (QGPC), zijn wij als enigen in staat in het North Field van Qatar gas economisch verantwoord te produceren voor de export. Wij geloven dat Mobil en de UOG gezamenlijk het doel kunnen bereiken het Qatar North Field gas zodanig te produceren dat het de economische ontwikkeling van de gehele regio ten goede komt. Als het Dolphin programma daadwerkelijk van start gaat, zal het aanzienlijke voordelen opleveren voor alle deelnemers, zowel voor de publieke en de private sector als voor de mensen in de regio."

Het Dolphin programma behelst bovendien het aanleggen van een pijpleiding van Qatar naar een landtong aan de kust van Abu Dhabi en de distributie van gas via het bestaande netwerk, dat indien nodig zal worden uitgebreid. De pijpleiding zal dan verder gaan naar Oman en ver daarbuiten.

De plannen van de UOG voor Dolphin voorzien ook in de realisering van Sina'at, een door de UOG gesponsorde ontwikkeling van basis- en petrochemische industrieën binnen de Verenigde Arabische Emiraten, en een uitbreiding van Tabreed, een joint-venture tussen Dubai en Abu Dhabi, die is opgezet onder de auspiciën van de UOG om nieuwe koelingsystemen te ontwikkelen. Andere klanten zouden kunnen zijn: ijzer- en staalfabrieken, aluminium smelters, onafhankelijke energieproducenten en gasverhandelende corporaties.

Noot voor redacties