Nieuwsbank

Schrijft, screent en verspreidt persberichten voor journalistiek, search en social media. Hét startpunt om uw nieuws wereldkundig te maken. Ook voor follow-ups, pitches en korte videoproducties.

KLM sluit flexcontracten met 200 standby's

Datum nieuwsfeit: 01-07-1999
Vindplaats van dit bericht
Bron: Razende Robot Reporter
Zoek soortgelijke berichten
KLM

KLM geeft uitvoering aan de Wet Flexibiliteit en Zekerheid
DIENST CABINEPERSONEEL KLM SLUIT FLEXCONTRACTEN MET 200 STANDBYS

Vanaf vandaag vliegen de eerste flexwerkers bij de KLM. Het aantal flexwerkers zal de komende maanden oplopen tot 200. Flexwerkers zijn leden van het cabinepersoneel (stewards/stewardessen) die voorheen op standby-basis vlogen, maar in april hebben gekozen voor het flexcontract. Met het flexcontract zijn zij verzekerd van maandelijks vliegen, een basissalaris, vakantiedagen en pensioenopbouw. Hiermee geeft de Dienst Cabinepersoneel van de KLM uitvoering aan de Wet Flexibiliteit en Zekerheid (flexwet) die is bedoeld om oproepkrachten meer zekerheid en bescherming te bieden. De KLM heeft het flexcontract in nauwe samenwerking met de Vakbond voor Nederlands Cabinepersoneel (VNC) ontwikkeld. Gedurende een jaar zal de nieuwe arbeidsovereenkomst op uitvoerbaarheid worden getoetst en waar nodig bijgesteld. Na deze periode wordt het flexcontract gekvalueerd en krijgen flexwerkers en standbys opnieuw de gelegenheid om een keuze te maken uit de verschillende contractopties.

In april van dit jaar heeft de KLM haar 630 standbys de kans geboden om voor het flexcontract te kiezen, standby te blijven of deeltijd of full-time te gaan vliegen. Uit de groep standbys hebben 200 KLMers voor het flexcontract gekozen. Flexwerkers krijgen een maandelijks gegarandeerd salaris dat is gebaseerd op twintig werkuren. De flexwerkers geven 17 dagen per maand op waarop zij niet beschikbaar zijn. Binnen de resterende dagen kiest de KLM maximaal vier dagen waarop de flexwerker ingedeeld wordt. Naast deze vaste werkdagen bestaat de mogelijkheid om meer te werken. Alle extra gewerkte uren worden bovenop het gegarandeerde salaris uitbetaald. Het verschil tussen standbys en flexwerkers is dat standbys zelf kunnen bepalen of ze wel of niet willen vliegen. Voorwaarde voor standbys om te kunnen vliegen is dat er voldoende productie moet zijn.

De Dienst Cabinepersoneel van de KLM is zeer enthousiast over het nieuwe flexcontract. In de vliegwereld is het aantal arbeidsuren niet vergelijkbaar met kantooruren van 9.00 uur tot 17.00 uur en was het daarom zeer complex om van de Flexwet een contract voor cabinepersoneel te maken. KLM heeft dan ook veel waardering voor de inzet en expertise van de Vakbond voor Nederlands Cabinepersoneel waarmee de luchtvaartmaatschappij het flexcontract heeft ontwikkeld. KLM werkt sinds de jaren 60 met standbys, die voor de maatschappij een zeer belangrijke en loyale reservegroep zijn. Mede dankzij hun inzet kan de maatschappij de piekvorming in de vliegproductie goed opvangen.

Amstelveen, 01 juli 1999
AMS/DR/SM

reageer via disqus

Nieuwsbank op Twitter

Gratis persberichten ontvangen?

Registreer nu

Profiteer van het gratis Nieuwsbank persberichtenfilter

advertentie