CBS: Damrak onder invloed van de rente

Datum nieuwsfeit: 02-07-1999
CBS Persbericht

Datum: 02-07-99

Damrak onder invloed van de rente

In het eerste halfjaar van 1999 is de kapitaalmarktrente met 0,6 procentpunt gestegen tot 4,44%. Daarmee is vooralsnog een einde gekomen aan de rentedaling die in 1995 is ingezet.

Uit cijfers van het CBS blijkt dat vooral de financiële instellingen te lijden hebben gehad van de stijgende kapitaalmarktrente. De herbeleggingsindex van financiële instellingen is met 10% gedaald, terwijl die van alle aandelen met bijna 8% is gestegen. In het eerste halfjaar van 1994 heeft de rente een zelfde ontwikkeling laten zien: de financiële instellingen daalden toen met 14% terwijl alle aandelen gemiddeld met 5% daalden.

Aandelen Amsterdam blijven achter bij wereldindex

De koersen van de aandelen op de Amsterdamse effectenbeurs zijn in het eerste halfjaar van 1999 met ruim 5% gestegen. Amsterdam bleef met een totaal rendement van 7,6% echter ver achter op het rendement van aandelen in de wereld. De MSCI-wereldherbeleggingsindex is in de eerste helft van 1999 met 22,5% gestegen.

De beleggers in Amsterdam hebben vooral getwijfeld over de ontwikkeling van de economie en de stijging van de rente op de kapitaalmarkt. Deze factoren hebben gezorgd voor grote fluctuaties in de aandelenkoersen. Het gemiddelde koersrendement schommelde in het eerste halfjaar tussen -6% en +9% ten opzichte van eind 1998.

Grote verschillen in de bedrijfstakken

Mede door de ontwikkelingen op het rentefront laten de diverse bedrijfstakken grote verschillen zien in rendement. De financiële waarden hebben met een daling van 10% het meeste last gehad van de gestegen rente. Daarentegen scoorden de kapitaalgoederen (+58%), met belangrijke fondsen als Philips en ASM Lithography, en de basisgoederen (19%), met DSM en Hoogovens, duidelijk beter dan het gemiddelde.

Technologiefondsen presteren goed in het eerste halfjaar

De CBS/KBW Wesselius MIT-herbeleggingsindex is in het eerste halfjaar met ruim 30% gestegen. Deze index meet de waardeontwikkeling van twintig informatietechnologiefondsen die op de Amsterdamse effectenbeurs zijn genoteerd.

Aandelenfondsen Verre Oosten presteren veruit het best

Na twee jaar negatieve rendementen te hebben genoteerd, maakten de beleggingsfondsen met beleggingen in het Verre Oosten de schade in het eerste halfjaar van 1999 ruimschoots goed (+57%). Ook fondsen die in Noord-Amerika en wereldwijd beleggen presteerden met 22% duidelijk beter dan de aandelenfondsen Nederland die met een rendement van +4,1% hierbij ver achter bleven.

Vastgoedaandelen renderen goed in eerste halfjaar 1999

De vastgoedfondsen hebben een rendement behaald van 13%. Vooral de fondsen die indirect in vastgoed beleggen -deze fondsen beleggen in aandelen van andere vastgoedfondsen- hadden met 20% een goed halfjaar. Alle vastgoedsectoren hebben beter gepresteerd dan de aandelen; die zijn met 7,6% duidelijk achtergebleven.

Technische toelichting

De koersindex geeft de ontwikkeling weer van het gemiddelde koersniveau. De herbeleggingsindex geeft de waarde-ontwikkeling van effecten weer, vermeerderd met rente- en dividenduitkeringen. Het totale rendement van een belegging wordt berekend uit de herbeleggingsindex en is de som van het koersrendement en het dividendrendement. De beleggingsindices houden geen rekening met transactiekosten, zoals aan- en verkoopkosten en bewaarloon. Ook met fiscale consequenties is geen rekening gehouden.

Achtergrondinformatie

Voor achtergrondinformatie over dit persbericht kunt u contact opnemen met het Centraal Bureau voor de Statistiek in Voorburg, hr. J.H.M. van Heiningen, tel. (070) 337 45 61. Overige informatie kunt u verkrijgen bij de persdienst van het CBS, tel. (070) 337 58 16.

Tabel 1. Indexcijfers en rendementen van aandelen en obligaties

© Centraal Bureau voor de Statistiek, Voorburg/Heerlen, 1999 Bronvermelding is verplicht.
Verveelvoudiging voor eigen gebruik of intern gebruik is toegestaan.

Laatst gewijzigd: 02 juli 1999