Politieonderzoek voetbalrellen Veendam afgerond

Korps: Groningen, plaats: Veendam 07/02/99

Politieonderzoek voetbalrellen Veendam afgerond/ Vrijdag 2 juli 1999

47 verdachten bij voetbalrel Veendam

Het onderzoek naar de ongeregeldheden bij het stadion van BV Veendam tijdens de wedstrijd BV Veendam - FC Den Bosch op 15 mei waarbij gedurende het onderzoek uiteindelijk 47 verdachten zijn verhoord is afgesloten. Aan Groningse zijde worden 22 mannen verdacht en aan Den Bossche zijde zijn er 25 mannen. De verdachten moeten in beginsel op (een) speciale terechtzitting(en) in Groningen verschijnen.

Uit het onderzoek is gebleken dat de groep Groningen-supporters vanuit Deventer naar Veendam is gereisd waarna er bij het stadion van BV Veendam een confrontatie is gezocht met de Den Bosch aanhang. Hierbij werd een 21-jarige man uit Hedel gewond. Tijdens het incident werden twee aanhoudingen verricht, op 25 mei acht aanhoudingen en later in mei en juni de overige aanhoudingen. Een deel van het onderzoek heeft in Den Bosch plaatsgevonden met steun van Bossche politiemensen.

De verdachten wordt openlijke geweldpleging, opruiing en mishandeling ten laste gelegd en voor een deel van de verdachten wordt ook poging tot zware mishandeling en poging tot doodslag ten laste gelegd. Er wordt nog bezien of de groepen deelneming aan een misdadige en verboden rechtspersoon ( art. 140 Strafrecht) ten laste wordt gelegd.

Op basis van getuigenverklaringen, foto's en videobeelden heeft het onderzoeksteam de verdachten kunnen traceren. De aangehouden Groningse verdachten zijn in de leeftijd van 17 tot en met 27 jaar en voor het overgrote deel afkomstig uit de stad Groningen, twee uit Assen, Muntendam, Heereveen en Oost Soeburg. De groep Den Bosch supporters zijn in de leeftijd van 17 tot en met 40 jaar en afkomstig uit Den Bosch en omliggende plaatsen.

Voor nader informatie; afdeling voorlichting, 050 - 5995010