Stakende schilders ten onrechte op werk geweigerd

Datum nieuwsfeit: 02-07-1999

BOUW EN HOUTBOND FNV

Stakende schilders ten onrechte op werk geweigerd

Sinds 23 juni zijn duizenden schilders in staking voor een goede cao. Vandaag en maandag wordt de staking onderbroken om te voorkomen dat de schilders onvoldoende rechten opbouwen om straks bij een eventuele winterwerkloosheid voor WW in aanmerking te komen. Vanmorgen bleek echter dat schildersbedrijven hebben geprobeerd meer dan honderd schilders van het werk te weren. Na bemiddeling door de bonden konden de meesten van hen alsnog aan het werk.

De werkgeversorganisatie FOSAG heeft de schildersbedrijven deze week opgeroepen om stakende schilders vandaag en maandag niet tot de werkzaamheden toe te laten. De bonden hebben tegen die oproep schriftelijk bezwaar gemaakt, omdat de oproep 'gericht is op het welbewust frustreren van het in Nederland alom gerespecteerde stakingsrecht van werknemers'. De FOSAG zou die oproep inmiddels hebben ingetrokken, maar desondanks is er vandaag door verschillende werkgevers gehoor aan gegeven.

Na bemiddeling door de bonden zijn vrijwel alle geweigerde werknemers in tweede instantie alsnog tot het werk toegelaten. Zonodig stelden de bonden daarbij een gerechtelijke procedure tegen de betreffende werkgever in het vooruitzicht. Op grond van het Burgerlijk Wetboek zijn de werkgevers immers verplicht om het salaris van de schilders die zich op het werk melden gewoon door te betalen. Aan een dergelijke procedure zouden voor de bedrijven aanzienlijke extra kosten zijn verbonden. De meeste schildersbedrijven kozen daarop eieren voor hun geld en stelden de stakende werknemers alsnog aan het werk.

Overigens worden vandaag de onderhandelingen over een nieuwe cao voor de 35.000 werknemers in het Schilders-, Afwerkings- en Glaszetbedrijf hervat. Mocht dit onverhoopt niet tot een principe-akkoord leiden, dan zullen de bonden de schilders oproepen om vanaf 6 juli opnieuw in staking te gaan.

Voor meer informatie:
Jan Bos (Bouw- en Houtbond FNV), telefoon 0348 575 605 of 06 51205321.

Woerden, 2 juli 1999

02 jul 99 14:34