Nieuw programma 'Sleutel tot 2000' in Artis Planetarium

Artis

Amsterdam, 1 juli 1999

Sleutel tot 2000

Vanaf vrijdag 2 juli wordt in het Artis Planetarium een nieuw programma vertoond: "Sleutel tot 2000". Hoe zijn wij met z'n allen (bijna) in dat "magische" jaar beland? Die vraag staat centraal in dit programma. Wie "Sleutel tot 2000" bekeken heeft, zal tot de conclusie komen dat 2000 geen magisch jaar is, maar eerder het produkt van een groot aantal schermutselingen en toevalligheden. Om te beginnen is 2000 niet het begin van een nieuwe eeuw of een nieuw millennium. Pas op 1 januari 2001 is het zo ver. Het jaar 0 heeft immers nooit bestaan. We tellen van 1 tot en met 100. Pas daarna beginnen we aan een nieuwe reeks. Maar niemand trekt zich daar iets van aan, omdat 2000 nu eenmaal een mooi rond getal is. En dat spreekt tot de verbeelding.

Maar ook anderszins is dat jaar 2000 toevallig. Het heelal is al 12 miljard jaar oud en al bijna 5 miljard jaar trekt de aarde haar baantjes om de zon. Het heeft lang geduurd voor we door hadden hoe lang het jaar precies duurt. Die kennis danken we in eerste instantie aan de Egyptenaren. Hun tijdrekening werd overgenomen door Julius Ceasar. De katholieke kerk besliste eeuwen later dat het (veronderstelde) geboortejaar van Christus als uitgangspunt zou worden genomen voor de kalender. In de tiende eeuw vond die kalender ingang bij het gewone volk.

In de zestiende eeuw werd de kalender onder het bewind van paus Gregorius bijgesteld om hem beter te laten samenvallen met de werkelijke duur van het jaar. Het duurde tot het midden van onze eeuw tot deze "Gregoriaanse kalender" vrijwel overal als de officiële was geaccepteerd.

Intussen zijn er zelfs vandaag de dag nog wel veertig verschillende kalenders in omloop, die meestal een religieuze betekenis hebben. De Russisch-orthodoxe, de joodse en de islamitische zijn de bekendste. De Perzen vieren in 2000 hun jaar 1378 en de boeddhisten belanden dan al in het jaar 2544.

Er is dus niets magisch aan het jaar 2000. Dat getal is niet meer of minder dan het gevolg van een aantal willekeurige afspraken. Deze en andere zaken komen in "Sleutel tot 2000" uitvoerig aan bod. Visueel wordt het programma onder-steund door de grote Zeiss sterrenprojector van het Planetarium, bijna honderd dia- en speciale effectprojectoren en video. De tekst werd ingesproken door de acteur Coen Flink. De sfeervolle muziek werd gecomponeerd door Toon Vieijra. "Sleutel tot 2000" wordt voorlopig elke dag vertoond om 12.00 uur. Tot en met 10 augustus a.s. wordt het programma "Eclips" nog vertoond om 13.00 en 15.00 uur in verband met de zonsverduistering die op 11 augustus plaatsvindt. Beginnend op die dag wordt "Sleutel tot 2000" elke dag vertoond om 13.00 en 15.00 uur.

Voor meer informatie kunt u bellen: 020-5233452.

Noot voor redacties