Nieuwsbank

Schrijft, screent en verspreidt persberichten voor journalistiek, search en social media. Hét startpunt om uw nieuws wereldkundig te maken. Ook voor follow-ups, pitches en korte videoproducties.

Volkswagen Golf 25 jaar jong

Datum nieuwsfeit: 02-07-1999
Vindplaats van dit bericht
Bron: Razende Robot Reporter
Zoek soortgelijke berichten

Volkswagen Golf 25 jaar jong

(2 Juli 1999)

PERSBERICHT:

Met de Golf presenteerde Volkswagen in 1974 een auto die in nagenoeg elk opzicht afweek van wat het merk tot die tijd op de markt had gebracht. Het concept van de Golf sloeg meteen aan en leidde in de navolgende 25 jaren tot vele hoogtepunten. De Golf was vanaf het begin de maatstaf in zijn klasse en is dat in zijn vierde generatie nog steeds. In 25 jaar zijn er meer dan 19 miljoen auto's geproduceerd.

Het succes van de Golf kan eenvoudig worden verklaard: hij voldoet simpelweg aan de eisen die moderne automobilisten aan hun auto stellen. In de jaren zeventig had de consument vooral behoefte aan een universeel inzetbare auto:
motor voorin, achterklep en vijf ruime zitplaatsen. De Golf II ging met zijn tijd mee en werd wat groter en volwassener. Dat leidde tot de derde Golf-generatie, een compacte auto met de uitstraling van een auto uit een hogere klasse. De opgaande lijn is consequent voortgezet met de Golf IV, die in élk opzicht tot een hoger niveau behoort. Afgezien van de ontwikkeling van het basisconcept, introduceerde Volkswagen in de Golf ook een groot aantal belangrijke vernieuwingen in zijn klasse. Daarvan zijn de 'GTI' en de compacte diesel-personenauto de twee voorbeelden die het meest in het oog springen.

De eerste Golf
De Golf 1 werd in het voorjaar van 1974 gepresenteerd. Volkswagen had bewust gebroken met bestaande tradities (luchtgekoelde motor achterin, achterwielaandrijving) en kwam met een modern concept: een zelfdragende carrosserie, een watergekoelde viercilinder motor, voorwielaandrijving en een modern onderstel. De reacties waren meteen enthousiast. De Golf was leverbaar met drie of vijf deuren en werd in korte tijd door de kopers ervaren als praktisch, snel en veilig.

In de eerste twee jaar produceerde Volkswagen maar liefst een half miljoen exemplaren van de Golf In dat jaar voegde Volkswagen een nieuw hoofdstuk aan dit succesverhaal toe: de GTI. Dit werd al snel een cultmodel en zoals dat gaat met alle goede vindingen, werd het concept door de meeste concurrenten gekopieerd. Het origineel met zijn 1,6 liter motor en 81 kW (110 pk) bleef echter de maatstaf

Het succes kreeg nog een heel andere wending. Na de introductie van de GTI in juni 1976, presenteerde Volkswagen in september van datzelfde jaar de Golf Diesel, de eerste compacte personenauto met dieselmotor. Het is beslist niet overdreven om te stellen dat Volkswagen met deze auto een belangrijke nieuwe impuls heeft gegeven aan de ontwikkeling van moderne personenauto's met dieselmotor. Daarbij bleef het merk steeds het voortouw nemen - de eerste Golf Turbodiesel verscheen in 1982.

En dan was er nog de Golf Cabrio. Dit model, dat in 1979 werd uitgebracht, liet zien dat de 'fun' van het open rijden gecombineerd kon worden met alledaagse, praktische eigenschappen en een harmonieus uiterlijk. Ook aan de veiligheid was veel aandacht besteed. De combinatie van al deze factoren zorgde ervoor dat de Golf Cabrio in zijn soort tot de meest geliefde auto's behoorde. In totaal zijn er 6.780.050 exemplaren van de Golf 1 geproduceerd.

De tweede generatie
De Golf II debuteerde in augustus 1983. Hij had een langere wielbasis en meer ruimte binnenin. Vooral de bagageruimte was gegroeid. Om zijn dynamische kwaliteiten te verbeteren, introduceerde Volkswagen een nieuwe achterwielophanging. Het motorenpalet reikte van 1,3 tot 1,8 liter en omvatte ook een turbodiesel.
Het topmodel werd, als voorheen, de GTI. Deze populaire versie werd in de loop der jaren verder opgewaardeerd. Vanaf 1986 zorgde de nieuwe 1,8-liter 16-kleps krachtbron voor een vlot vermogen van 102 kW (139 pk).

Syncro-aandrijving was ook standaard op de Golf Country (vanaf 1990), een bijzonder opvallend vrijetijdsmodel. Uiterlijk onderscheidde deze vijfdeurs Golf zich door het feit dat hij een stuk hoger op zijn wielen stond en voorzien was van onder meer speciale bullbars en velgen. Ook nieuw in het leveringsprogramma was de Golf GTI G60 met 1,8-liter motor en 118 kW (160 pk).

Door alle tijdsinvloeden heen wist de Golf II zijn positie goed vast te houden. In acht jaren werden er 6.301.000 van geproduceerd.

De derde Golf-generatie
Met de derde generatie van de Golf bleef Volkswagen consequent de toon aangeven. Hij werd volwassener en groter, maar behield zijn basiskwaliteiten: veelzijdige inzetbaarheid, duurzaamheid en kwaliteit. Naast verdere ontwikkelingen in dynamisch opzicht, werd met name ook veel aandacht besteed aan de veiligheid. De derde Golf, herkenbaar aan zijn ovale koplampen, was vanaf 1992 al leverbaar met bestuurders- en passagiersairbags.

Het programma van de Golf III werd in hoog tempo uitgebreid. In 1993 introduceerde Volkswagen de TDI-motor in de Golf De direct ingespoten 1,9 liter krachtbron leverde 66 kW (90 pk) - voldoende om mee te komen met moderne benzinemotoren. Weer liep Volkswagen voor op de concurrentie met deze geavanceerde diesel. Ook in 1993 presenteerde Volkswagen een Cabrio-versie van de Golf III. Later werd een combinatie tussen beide genoemde versies gemaakt: de Golf Cabrio TDI - de eerste dieselcabriolet ter wereld. In hetzelfde jaar beleefde de Golf Variant zijn debuut, net als de super-spaarversie, de unieke Eco. De Golf SDI ( een niet geblazen, direct ingespoten diesel) verscheen in 1995 op de markt.

Van de Golf III werden er in alle gedaantes 4.805.900 stuks geproduceerd in zes jaar tijd.

De vierde generatie
In augustus 1997 was het de beurt aan de vierde Golf-generatie. Een volwassen auto in elk opzicht, met veel aandacht voor veiligheid, kwaliteit en duurzaamheid. De carrosserie van het huidige model is volledig verzinkt. Volkswagen geeft de Golf daarom een garantie van maar liefst 12 jaar tegen doorroesten van binnenuit. De extreem stijve carrosseriestructuur leidt tot minimale naden tussen de verschillende panelen - een zichtbaar bewijs van kwaliteit.

Ook deze Golf-generatie is leverbaar in een groot aantal versies. Naast de viercilinder benzine- en dieselmotoren, is er de verfijnde V5. Relatief nieuw de vierwielaangedreven uitvoering, de 4Motion. Dit is een zeer intelligent systeem, waarbij een Haldex-koppeling het hart van de aandrijving vormt. Deze Haldex-koppeling verdeelt de kracht van de motor over voor- en achteras, waarbij volautomatisch het meeste koppel wordt gestuurd naar de wielen met de meeste grip.

De Cabrio-versie van de Golf III werd cosmetisch gerestyled en aldus in lijn gebracht met de hoogwaardige uitstraling van de Golf IV.

In dit jubileumjaar 1999 introduceerde Volkswagen tenslotte de nieuwe Golf Variant, die inmiddels al op de Nederlandse wegen verschenen is. Tot op heden zijn er van de Golf IV al circa een miljoen exemplaren geproduceerd. Dat brengt het totaal op ruim 19 miljoen. Naar alle waarschijnlijkheid zal het absolute productierecord van de Kever (zo'n 22 miljoen) binnen een jaar worden gebroken...

reageer via disqus

Nieuwsbank op Twitter

Gratis persberichten ontvangen?

Registreer nu

Profiteer van het gratis Nieuwsbank persberichtenfilter

advertentie