Nieuwsbank

Schrijft, screent en verspreidt persberichten voor journalistiek, search en social media. Hét startpunt om uw nieuws wereldkundig te maken. Ook voor follow-ups, pitches en korte videoproducties.

Nieuwe Lancia Lybra

Datum nieuwsfeit: 02-07-1999
Vindplaats van dit bericht
Bron: Razende Robot Reporter
Zoek soortgelijke berichten

De nieuwe Lancia Lybra

(2 Juli 1999)

PERSBERICHT:

In veel opzichten mogen de Lancia Lybra en de Lybra Station Wagon de eerste telgen van de nieuwe Lancia-generatie genoemd worden. En dan hebben we het zeker niet alleen over hun design, dat een geslaagde synthese vormt tussen zeer moderne en klassieke accenten. Beide aspecten zijn onlosmakelijk verbonden met een merk dat zo'n rijke traditie kent als Lancia.

Je mag rustig stellen dat de Lybra op het gebied van zijn design geheel nieuwe wegen inslaat. Zeker als je hem naast zijn voorganger zet. Hij onderscheidt zich bijvoorbeeld door een ruim opgezette, strak gelijnde carrosserie en een karakteristiek front met ronde koplampen en een bijna klassieke grille.
De voorkant zal de kenners zeker doen denken aan de Aurelia. Hoe dan ook: zelfs als je hem voor het eerst ziet, is de Lybra letterlijk in één oogopslag te herkennen als een Lancia.
Over de karakteristieke ronde koplampen zelf valt trouwens ook nog het een en ander te melden. Samen met de grille geven ze de Lancia niet alleen een heel herkenbaar uiterlijk, maar dankzij hun ultramoderne techniek (halogeen lampen, bifocale reflectors en complexe lenstechniek) staan ze bovendien borg voor een merkbaar beter zicht. Maar daarmee is het verhaal van deze nieuwe ras-Italiaan nog lang niet verteld! Zo zijn er ook duidelijke accenten die verwijzen naar de Lancia Dialogos, de veel besproken concept car die tijdens de afgelopen AutoRAI in ons land te zien was. Het centrale thema van dat adembenemende studiemodel was en is 'biodynamisch design'.

Ontspannen rijplezier
Zowel bij het futuristische Dialogos studiemodel als de nieuwe Lybra draait alles om comfort, ontspannen rijplezier en een uiterst plezierige ambiance. Dat is al bij het instappen goed te merken. De Lybra biedt de verfijning van een zeer luxe limousine. Niet voor niets wordt hij in de wandelgangen ,,de kleine kappa' genoemd. Waarbij dat begrip 'klein' in dit geval wel héél relatief is. Met een kloeke lengte van bijna vier en een halve meter en een breedte van 1,74 meter is hij maar liefst 12 centimeter langer en 4 centimeter breder dan zijn voorganger. In menig opzicht hoort hij - net als de Lancia k - in de limousine klasse thuis.
Zo vormt de Lybra wat zijn zitcomfort en -ruimte aangaat zo ongeveer de top in zijn klasse. Dat is onder meer terug te voeren op de vijf centimeter verlengde wielbasis, de grote breedte en zijn opvallend hoge daklijn.
Uiteraard is er ook onderhuids enorm veel veranderd. Zo is de nieuwe carrosserie niet alleen groter, maar ook aanzienlijk stijver dan zijn voorganger. Met alle bijbehorende voordelen op het gebied van de wegligging, het rijcomfort, het geluidsniveau en vooral ook de bescherming van de inzittenden. Wat dat laatste aangaat, is bij de ontwikkeling van de Lybra overigens nadrukkelijk rekening gehouden met de extreem zware EuroNCAP botsproeven. Naast de zeer luxe comfort uitrusting waar je in een auto van deze verfijnde klasse al op rekent, beschikt hij standaard ook over ABS, elektronische remkrachtverdeling, een zeer krachtig remsysteem, vier airbags, veiligheidsgordels met automatische aanspanning en krachtbegrenzing plus drie hoofdsteunen achterin. Waarvan de middelste voor een optimaal zicht verzonken is aangebracht. Aan alles is gedacht...

Verfijning
Diezelfde klasse vinden we terug in het ontwerp en de afwerking van het interieur. In een woord: klasse! De contrasterende tinten in het dashboard geven de Lybra een extra ruimtelijk gevoel mee. Hout- en metaalaccenten zorgen samen met de fraaie afwerking van de oppervlakken, luxe bekledingsmaterialen en bijvoorbeeld ook de in 'Mont Blanc' lakkleur uitgevoerde knoppen (het hoogglans zwart van de befaamde vulpen) voor een exclusieve uitstraling. Ingetogen chique.

De aandacht voor gesofistikeerd comfort gaat nog veel verder. Juist in de details onderscheidt de Lybra zich nadrukkelijk van andere auto's in zijn klasse. Denk aan de Audi A4 en VVV Passat. Naast de uitstekende zitmeubels en een opvallend ruim interieur genieten de inzittenden bijvoorbeeld van een uniek ventilatiesysteem. Dat heeft niet alleen een bijzonder grote capaciteit, maar is bovendien links en rechts afzonderlijk regelbaar. Zodat bestuurder en passagier desgewenst hun eigen temperatuur kunnen instellen. Een ongekende luxe in dit segment.

Twee primeurs
Dat geldt zeker voor een technische primeur als de 'vervuilingssensor'. Wanneer de elektronica (bijvoorbeeld in een file of tunnel) signaleert dat zich in de buitenlucht veel zwevende deeltjes bevinden, schakelt de techniek automatisch over naar het recirculatiesysteem. Waarbij de lucht door de microfilters wordt gevoerd. In de praktijk goed merkbaar en bijzonder comfortabel.

Een andere primeur in deze klasse is de toepassing van een 'Integrated Control System' (ICS) in de middenconsole. Lancia brengt de 21e eeuw binnen in de auto, zou je bijna zeggen. Je kunt het systeem vergelijken met de menubesturing van een computer. Maar dan bijzonder makkelijk te bedienen. Het hoog geplaatste kleurenbeeldscherm is fors en uitstekend afleesbaar geplaatst, zodat de aandacht nooit van de weg wordt afgeleid.
Via het ICS kan een groot aantal functies centraal - en letterlijk in een handomdraai -worden geregeld. Het gaat dan om de bediening van de radio (een speciaal voor de Lybra ontwikkeld Bose systeem), de boordcomputer, het diagnosesysteem, de klok en desgewenst ook de hands-free GSM-telefoon en een speciaal satellietnavigatiesysteem.

Dynamiek
Het spreekt vanzelf dat Lancia naast het bijzonder hoogstaande comfort ook veel aandacht heeft besteed aan de dynamiek van de Lybra. Nog zo'n eigenschap die onlosmakelijk met het merk Lancia is verbonden. Naast de nieuwe bodemgroep met lange wielbasis en grote spoorbreedte valt bijvoorbeeld de zogenaamde GLA-achterwielophanging op. De afkorting staat voor Guided Longitudinal Arm. Een techniek die erin slaagt om een bijzonder strak en voorspelbaar weggedrag te combineren met een voortreffelijk veercomfort. In feite hebben we het over een nieuwe generatie wielophanging die we ook in andere Lancia-modellen terug gaan zien. Zoals gezegd horen ABS en elektronische remkrachtverdeling er in alle uitvoeringen standaard bij.

De krachtbronnen? Beproefd maatwerk. Er zijn drie multi-kleppen benzinemotoren beschikbaar: een 76 kW/l03 pk sterke 1.6 16v, een 96 kW/l31 pk 1.8 16v en een 113 kW/l54 pk vijfcilinder 2.0 20v. Stuk voor stuk krachtig en bijzonder soepel. Daarnaast is de Lybra leverbaar met de veel geprezen JTD turbodiesels: de 1.9 JTD (77 kW/105 pk) en de vijfcilinder 2.4 JTD (98,5 kW/l34 pk). Beide voorzien van common-rail techniek en directe inspuiting.
Tenslotte is er keuze uit een handgeschakelde 5-versnellingsbak en de Comfortronic, een elektronisch geregelde adaptieve automatische transmissie die op twee manieren kan werken: volledig automatisch of handmatig als een sequentieel werkende versnellingsbak ('Tip').

Topklasse
Alles bij elkaar opgeteld levert dat twee auto's op die je zeer hoog mag inschalen. Zowel de Lybra als de Lybra Station Wagon horen in de top van de luxe middenklasse thuis. In veel opzichten vormen ze zelfs een serieus alternatief voor de zeer luxe modellen in de eredivisie van de autowereld. Twee verfijnde auto's, die niet alleen een aantal technische primeurs in huis hebben, maar zich ook door hun pure klasse, een ongekend ruim interieur, uitstekend zitcomfort en natuurlijk dynamische rijeigenschappen nadrukkelijk onderscheiden.

De levering van de Lybra begint op 4 september. De definitieve prijzen staan nog niet vast, maar naar het zich nu laat aanzien, zal de serie rond de 46 mille beginnen. Zodat je rustig mag stellen dat de Lybra en Lybra Station Wagon - bij die laatste versie wordt gerekend op een meerprijs van zo'n 2500 gulden - gezien hun exclusieve klasse en uitstraling enorm veel waar voor hun geld bieden.

reageer via disqus

Nieuwsbank op Twitter

Gratis persberichten ontvangen?

Registreer nu

Profiteer van het gratis Nieuwsbank persberichtenfilter

advertentie