Schade extreme regen in toekomst verzekeren

Datum nieuwsfeit: 02-07-1999
Vindplaats 2
expostbus51

RVD/DV

MINISTERRAAD: Regenschade verzekeren.............

Ministerie van Binnenlandse Zaken
en Koninkrijksrelaties
Persbericht Ministerraad
2 juli 1999

SCHADE EXTREME REGEN IN TOEKOMST VERZEKEREN

Bedrijfstakken die gevoelig zijn voor extreme weersomstandigheden worden uitgenodigd te zoeken naar mogelijkheden schade als gevolg van extreme regenbuien te verzekeren. Dit kan door verzekeringen per bedrijfstak op te zetten. (In de agrarische sector is al een onderzoek hierover gestart.) Voor particulieren bekijkt de verzekeringsbranche al op verzoek van het kabinet of overstromingsschade als gevolg van extreme regen door de reguliere verzekeringen gedekt kan worden. Regenschade hoeft dan niet of veel minder voor rekening van de overheid te komen. Dit heeft het kabinet besloten op voorstel van staatssecretaris De Vries (Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties).

De schade die ontstond door de extreme regen in september en oktober 1998 kostte de overheid volgens de huidige ramingen bijna 1 miljard gulden, omdat de Wet tegemoetkoming schade bij rampen en zware ongevallen (WTS) van toepassing werd verklaard. Bedrijven droegen een eigen risico van 35 procent, met een maximum van 10.000 gulden; de rest werd vergoed als deze schade niet te verzekeren, niet te vermijden en niet te verhalen was. Los van het zoeken naar verzekeringsmogelijkheden, wil het kabinet de maximering van het eigen risico van 10.000 gulden loslaten. Bij het uitblijven van bedrijfstaksgewijze verzekeringen tegen regenschade zal het kabinet de vergoedingen in het kader van de WTS verder versoberen, bijvoorbeeld door de tegemoetkomingen te beperken tot 50 procent van de geleden schade.

Eind dit jaar zal het kabinet de Tweede Kamer rapporteren over de mogelijke verzekerings-constructies.

RVD, 02.07.1999

02 jul 99 17:00