Siemens presenteert lasvrije Sirius contactor

Siemens Nederland N.V.

A&D CD 0499.253

Den Haag, vrijdag 2 juli 1999

Siemens presenteert als wereldprimeur de lasvrije Sirius contactor

Siemens heeft onlangs als wereldprimeur de serie Sirius lasvrije contactoren gepresenteerd. De belangstelling voor deze geheel nieuwe uitvoering was overweldigend. De nieuwe serie is leverbaar voor nominale stomen tot 100 A wat overeenkomt met motorvermogens tot 45 kW bij 400 V.

Wanneer in een aftakking een kortsluiting optreedt, begint zich tussen de contacten van een contactor een smeltbad te vormen. Wanneer de kortsluitstroom niet snel genoeg wordt uitgeschakeld kunnen de contacten hierdoor vastlassen. Ook wanneer dit niet het geval is moet men in de regel na een kortsluiting de contacten uitwisselen. De Sirius lasvrije contactoren schakelen met behulp van een speciaal mechanisme zo zeker uit dat in geval van een kortsluiting de contacten bij één van de eerste nuldoorgangen van de stroom al zijn geopend. De contacten krijgen hierdoor niet de gelegenheid vast te lassen en hoeven zelfs niet te worden uitgewisseld. Dit principe is van toepassing bij een nieuwe serie lasvrije contactoren voor kortsluitstromen tot 50 kA, een waarde die in de meeste verdeelinrichtingen niet eens wordt gehaald.

De Sirius lasvrije contactoren in de grootte S0 en S2 worden met Sirius vermogensschakelaars samengevoegd tot zekeringsloze aftakkingen. De nieuwe contactoren en de vermogensschakelaars zijn elektrisch en wat design betreft volkomen op elkaar afgestemd. Bij toepassingen waar de optredende kortsluitstromen zijn begrensd tot waarden beneden 50 kA zullen bij een sluiting de aftakkingen volledig functioneel blijven. De gebruiker kan na het opheffen van de sluiting de contactor weer gebruiken zonder controle te hoeven uit te voeren c.q. de contacten uit te wisselen. De stilstandstijd van de productie is hierdoor tot een minimum beperkt.

De nieuwe Sirius lasvrije contactoren zullen vooral toepassing vinden in branches, waar productiestilstand door een kortsluiting zoveel mogelijk moet worden voorkomen.
Dit is met name het geval in de productietechiek, machine- en kraanbouw, de logistiek van installaties en bij waterzuiveringsinstallaties.

De Sirius lasvrije contactoren zullen ook veel worden toepast bij installaties voor export. In veel landen wil men door de veelheid van noodzakelijke smeltveiligheden als reservemateriaal het gebruik hiervan verminderen door schakelverdelingen toe te passen met zekeringloze motoraftakkingen. Bijkomende voordelen voor de exporteur zijn de efficiënte projectering en de snelle en gemakkelijke montage van de verschillende componenten van de Sirius-3R-familie van laagspanningsschakelmateriaal.

Nadere inlichtingen voor de lezer:
divisie Industriële Producten en Energieverdeling, A.I.M. Braakman tel. (070) 333 3275

Nadere inlichtingen voor de redactie:
afdeling Persvoorlichting, Bernard H. Bos
tel. (070) 333 2325